Treść strony
Treść główna
Dlaczego należy zapinać pasy w samolocie?
Zastanawiasz się czasem czy w samolocie trzeba mieć zapięte pasy? Kiedy można je odpiąć? Czy w ogóle można?
Sygnalizacja "zapiąć pasy" znajduje się nad każdym fotelem w samolocie. Zapala się ona już na ziemi (przed rozpoczęciem kołowania samolotu ze stanowiska postoju). A po starcie świeci się nieustannie do czasu, kiedy samolot osiągnie odpowiednią wysokość. Kiedy to nastąpi, załoga wyłącza sygnalizację. Co to oznacza? Tylko to, że możesz np. wstać ze swojego fotela i kolokwialnie mówiąc, rozprostować kości. Możesz pójść do toalety albo wyjąć coś z bagażu podręcznego znajdującego się w schowkach.
Co może wydarzyć się w powietrzu? Po co zapięte pasy na wysokości?
Podczas lotu mogą się zdarzyć turbulencje. Oczywiście o większości z nich załoga wie, dzięki radarowi pogodowemu, kontroli ruchu lotniczego albo od pilotów samolotów, którzy już tą trasą lecieli. W takim wypadku załoga włącza kontrolkę przed zagrożonym punktem. Turbulencje powstają, gdy samolot przechodzi z jednego prądu powietrznego w drugi, przelatując przez chmury przy wznoszeniu lub schodzeniu do lądowania, a także gdy przelatuje nad górami.
Turbulencje w czystym powietrzu
Wiadomo, natura potrafi zaskoczyć. W związku z tym możliwe są tzw. turbulencje w czystym powietrzu. Bardzo trudno je wypatrzyć na radarach pogodowych. Może zdarzyć się, że po wleceniu w nią samolot może gwałtownie stracić wysokość. Wtedy pasy ratują przed urazami. Chronią Cię przed roztrzaskaniem się o ściany samolotu zarówno podczas kolizji z ziemią czy przy przymusowych awaryjnych lądowaniach.
Zagrożona sytuacja może zdarzyć się nawet na lotnisku i to po wylądowaniu
Często zdarza się, że pasażerowie odpinają pasy tuż po lądowaniu. Sygnalizacja „zapiąć pasy" cały czas się przecież świeci. I musisz wiedzieć, że w takim momencie także może się wydarzyć nieplanowana sytuacja. Przykładem może być ta z 11 kwietnia 2011 roku na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Samolot, który przyleciał z Bostonu kończył kołowanie, a jednocześnie prostopadle kończył kołowanie największy pasażerski samolot świata (Airbus A380 linii lotniczej Air France). Zahaczył on niestety lewym skrzydłem o mniejszą maszynę, obracając ją jak zabawkę. Na pokładzie mniejszego samolotu znajdowało się 62 pasażerów i 4 członków załogi.
Musisz więc pamiętać, żeby nie wstawać z fotela w trakcie poruszania się samolotu po płycie lotniska. Nagłe hamowanie, wstrząsy czy szarpnięcia mogą być gwałtowne. Chciałbyś, żeby komuś spadła na głowę np. Twoja walizka, którą koniecznie pierwszy musisz wyciągnąć ze schowka?
Fot. Shutterstock
Najlepsze okazje
Nie masz pomysłu na urlop? Leć na Wyspy Kanaryjskie!13 ofert od 432 zł Sprawdź Okazje cenowe na CYPR! Wybierz coś dla siebie!14 ofert od 204 zł Sprawdź MALTA czeka na Was! Świetne ceny lotów!10 ofert od 256 zł Sprawdź Mikołaj nie może, ale Wy tak! Lećcie w GRUDNIU w super cenach!40 ofert od 118 zł Sprawdź Odpocznij na rajskich plażach i rozsmakuj się w tajskiej kuchni! Tanie loty czekają!18 ofert od 2307 zł Sprawdź Słoneczna PORTUGALIA czy różnorodna HISZPANIA? Wybierz coś dla siebie!40 ofert od 187 zł Sprawdź W stronę słońca! Tanie loty na południe! 40 ofert od 130 zł Sprawdź Europejskie STOLICE na wyciągnięcie ręki! Lećcie40 ofert od 120 zł SprawdźZobacz również
Nasi użytkownicy szukali ostatnio tanich lotów z Poznania do Londynu, z Warszawy do Rzymu i połączeń lotniczych z Krakowa do Paryża.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Okęcia do Kolonii, tanie loty do Paryża, tanie loty z Warszawy do Sao Paulo, tanie bilety lotnicze, tanie loty krajowe.