Często tanie loty w dane miejsce na świecie złożone są z dwóch (lub więcej) krótszych, ale całą podróż możecie zabukować podczas jednej rezerwacji w internecie. To tak zwane loty łączone. O co w tym chodzi i jak się zachowywać? Oto odpowiedź czym jest lot łączony na jednym bilecie.
Co to jest lot łączony?
Marzycie np. o Kuala Lumpur w Malezji, ale jedyne rozsądne loty są z przesiadką w Bangkoku? Podobne sytuacje zdarzają się niezwykle często. Niezależnie gdzie szukacie lotów (także na Tanie-Loty.com.pl), pojawia się opcja podróży skompilowanych z dwóch lub więcej odcinków, czyli lot łączony.
Nie wszystkie lotniska mają bezpośrednie połączenie. Wybranie lotu łączonego daje nam jednak czasem możliwość zwiedzenia po drodze nowego kraju, niejako w gratisie. Oczywiście jeśli postój w miejscu transferu jest odpowiednio długi.
Czy mogę kupić bilety na oba loty na raz?
Jeśli wybieracie w systemie rezerwacji lot łączony, kupujecie po prostu za jednym razem bilety na dwa loty (lub więcej). Zazwyczaj nie ma innej opcji. Co więcej, jeśli chcielibyście kupić bilety na wszystkie odcinki osobno, szukając na stronie przewoźnika, pewnie zapłacicie więcej.
Poszczególnie odcinki podróży mogą być obsługiwane przez różnych przewoźników. To nic niepokojącego. Wasza jedna rezerwacja w systemie oznacza, że bilet został zabukowany u wszystkich przewoźników.
Najlepiej kupić bilet na lot łączony podając numer karty płatniczej (to najszybsza płatność). Po zaakceptowaniu płatności otrzymuje się mejla z numerem rezerwacji.
Numer rezerwacji: o co w nim chodzi?
Numer rezerwacji z mejla to niejako kod, który można wpisać na stronie pośrednika, u którego kupujecie bilet, by sprawdzić np. status lotu i inne informacje. Nie musi on działać na stronie przewoźnika, czyli linii lotniczej, więc nie ma potrzeby panikować. Można czasami taki kod od przewoźnika dostać w innym mejlu.
Czym innym jest numer lotu, a właściwie lotów, jeśli to lot łączony. Są one także podane w mejlu. Znając numer lotu można śledzić np. opóźnienia w dzień wylotu.
Gdy zmienią się np. godziny odlotu lub przylotu, zostaniecie o tym poinformowani mejlem.
Pośrednik nie wysyła Wam gotowych biletów do wydrukowania. To, co dostajecie na skrzynkę mejlową, to jedynie potwierdzenie rezerwacji z numerem rezerwacji, które należy wydrukować (lub mieć dostępne online) i przyjść z nim na lotnisko. To nieważne, że to zwykła kartka i nie wygląda jak bilet.
Odprawa na lotnisku i dwa bilety
Z numerem rezerwacji i paszportem należy podejść do stanowiska odprawy bagażowej na lotnisku. Tam pokazuje się numer rezerwacji i paszport, a czasami tylko paszport (numer jest w systemie). Obsługa wyda Wam osobne karty pokładowe na wszystkie odcinki lotu.
Jeśli macie duży bagaż, a bilet zawiera opcję jego nadania, to jest właśnie ten moment, w którym powinniście to zrobić.
Gdzie poleci mój bagaż?
Lot łączony polega między innymi na tym, że duży bagaż nadany na lotnisku startowym, leci do docelowego miejsca podróży. Podczas transferu nie należy więc podchodzić do taśm bagażowych i czekać na swoją walizkę.
Można mieć cały czas ze sobą jedynie bagaż podręczny. Jeśli lot jest długi, należy przewidzieć, co Wam się przyda. Warto do bagażu podręcznego spakować szczoteczkę do zębów i pastę, bieliznę i skarpetki na przebranie, coś z długim rękawem (w samolocie może być zimno), koszulkę na zmianę, potrzebne leki.
Jeśli wychodzicie z lotniska w miejscu transferowym, w bagażu podręcznym powinniście mieć wszystko, co się Wam tam przyda. Gdy lecicie do zimnej Kanady, a długą przerwę w podróży macie w słonecznym Miami, głupio byłoby nie mieć ze sobą stroju kąpielowego, okularów przeciwsłonecznych i kremu do opalania.
Czy starczy mi czasu na przesiadkę?
Rezerwując bilet będziecie wiedzieć, ile czasu przewidziano na przesiadkę z samolotu do samolotu. Czasami jest to 40 minut, czasami 12 godzin!
Nie martwcie się, że nie zdążycie się przesiąść. Najczęściej macie zagwarantowane, że zdążycie na drugi samolot. Gdy się zgubicie, będziecie nawoływani do boardingu z głośników. Jeśli z powodu warunków atmosferycznych spóźnicie się na kolejny lot, a loty były kupowane na jednej rezerwacji, to linia lotnicza musi Wam zagwarantować lot na dalszą podróż kolejnym samolotem. W tym przypadku może przysługiwać Wam też odszkodowanie za opóźniony lot.
Jeśli przesiadka trwa długo i macie dużo czasu, możecie wyjść z lotniska i pozwiedzać miasto, w którym macie transfer. Więcej w dalszej części wpisu.
Międzylądowanie bez wysiadania
Czasami zdarzają się międzylądowania, gdzie niektórzy pasażerowie wysiadają z samolotu, a inni lecący dalej, zostają w nim na płycie lotniska i nigdzie nie wychodzą, nawet do terminalu. Są to przypadki, gdzie drugi odcinek lotu odbywa się tą samą maszyną. To także okazja na dotankowanie samolotu.
Przez cały czas takiego międzylądowania siedzi się w samolocie (można też pochodzić po pokładzie, jeśli ktoś chce rozprostować kości). Ze względu na wymogi przepisów lotniczych przy drugim starcie ponownie poznaje się wszystkie zasady bezpieczeństwa.
Jeśli nie wysiadacie podczas międzylądowania, nie będzie to zaznaczone na bilecie (karcie pokładowej). Będzie na nim widnieć docelowe miejsce podróży.
Transfer na lotnisku: gdzie mam iść?
Jeśli nie wychodzicie z lotniska i chcecie jedynie poczekać na nim na kolejny lot, powinniście iść za strzałkami z napisem “transfer”. To tak jakbyście cały czas znajdowali się w przestrzeni międzynarodowej w strefie bezcłowej. Nie przekraczacie granicy państwa, w którym macie międzylądowanie.
Jeśli chcecie wyjść z lotniska, a potem wrócić na kolejny lot, możecie to zrobić. Należy wyjść tak, jakbyście wylądowali w miejscu docelowym, z tą różnicą, że nie zatrzymujecie się przy taśmach bagażowych. Należy pamiętać, że jeśli dany kraj, w którym macie przesiadkę wymaga wizy, należy ją wykupić (wizę wydaną w momencie przylotu czyli tak zwaną visa on arrival można otrzymać w wielu krajach. Jeśli takowej nie ma, trzeba zadbać o to wcześniej).
Pamiętajcie, żeby odpowiednio wcześnie wrócić na drugi lot. Im większe lotnisko, tym powinniście być ostrożniejsi, zwłaszcza jeśli zmieniacie terminal.
Czy muszę przechodzić wszystkie kontrole raz jeszcze?
Jeśli przechodzicie przez transfer, bo Wasz lot łączony nie ma przewidzianej długiej przerwy albo nie chcecie płacić za wizę w miejscu przesiadki, nie musicie przechodzić wszystkich kontroli. Będziecie musieli pokazać jeszcze raz bilet (kartę pokładową) i dokumenty, zwłaszcza przy ponownym wejściu na pokład. Czasami może Was czekać szybka kontrola bagażu podręcznego, ale zazwyczaj nie tak szczegółowa.
Częstym pytaniem jest też, “czy mogę zatrzymać na drugi lot wodę, którą kupiłem przed pierwszym lotem?”. Jeśli przechodzi się tylko przez transfer, można ją zatrzymać. Ponieważ została kupiona na lotnisku, nie zostanie Wam zabrana. Znajdujecie się tak naprawdę cały czas w przestrzeni międzynarodowej. Nawet jeśli podczas transferu napotkacie na bramki kontroli osobistej i bagażowej, wody nie trzeba wyrzucać.
Jeśli wychodzicie z lotniska, musicie ponownie przejść wszystkie kontrole przed kolejnym lotem. Nową wodę możecie sobie kupić dopiero po przejściu kontroli osobistej i bagażowej.