Długo wyczekiwany, najdłuższy most na świecie zostanie otwarty już 23 października. Połączył Zhuhai w Chinach kontynentalnych, wyspiarskie Makau i Hongkong. A powstał w celu przyśpieszenia rozwoju gospodarczego między regionami. Cała trasa liczy ok. 55 km długości i zawiera najdłuższą na świecie drogową przeprawę morską.
30 minut zamiast 3 godzin
Cała konstrukcja to system mostów i tunel. Po otwarciu najdłuższego mostu świata trasę z Hongkongu do Zhuai będzie można pokonać w 30 minut. Obecnie zajmuje to do 3 godzin. Na potrzeby budowy mostu stworzono sztuczną wyspę. Znajduje się na niej wjazd do tunelu. Tunel nie był drążony w dnie morskim. Osadzono na nim prefabrykowane elementy. Ma długość 6 km. Każda z dwóch jezdni ma trzy pasy. Koszty budowy tego mostu to około 15,9 mld dol. Idea powstania mostu łączącego Hongkong, Makau i Zhuhai nie jest nowa. Zrodziła się już w 1983 roku.
Budowę mostu rozpoczęto już w 2009 roku i pierwotnie miała zostać otwarta jesienią ubiegłego roku. Według South China Morning Post, Centralne Biuro Chińskiego Rządu w Hongkongu potwierdziło, że ceremonia otwarcia mostu odbędzie się w Zhuhai, mieście w chińskiej prowincji Guangdong, w następny wtorek (tj. 23 października). Jednak jeszcze nie wiadomo, czy most będzie w pełni działał.
The world's longest cross-sea #bridge, the Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge, opens next year. It is being built with 420,000 metric tons of steel, enough to build 60 Eiffel Towers, said the project's chief engineer, Su Quanke. #infrastructure pic.twitter.com/jdBWnmGoaj
— China Daily (@ChinaDaily) December 21, 2017
Do budowy najdłuższego mostu na świecie użyto m.in. ok. 420 tys. ton stali (dla zobrazowania – to ilość potrzeba do budowy ok. 60 Wież Eiffla). Konstruktorzy informowali, że najtrudniejszym momentem budowy było montowanie 80-tonowych rur na dnie zatoki. Te prace były częścią budowy tunelu.
We are keeping an eye over the Hong Kong-Zhuhai-Macau bridge, together with our strategic partner @bjspaceview, ahead of its opening. This is expected to become the world's longest cross-sea bridge! #BuildingBridges pic.twitter.com/Jt27ahPGJ3
— Deimos Imaging (@deimosimaging) August 1, 2018
Niestety podczas budowy konstrukcja otrzymała niechlubne miano mostu śmierci, ponieważ aż 10 osób przy jej realizacji straciło życie, a blisko 600 zostało rannych.
It's the longest sea bridge in the world. Learn more about China's superstructures: https://t.co/Istm3utJ9n #China pic.twitter.com/BRLJCgUmam
— World Economic Forum (@wef) August 24, 2018