Kto pyta, nie błądzi! Jesteśmy tu po to, aby Wam pomóc. Są jednak pytania, na które możemy odpowiedzieć albo bardzo ogólnikowo albo wcale. Jak działa ten wielki świat podróży, którym się zajmujemy? Oto 5 rzeczy, o które pytacie Tanie Loty. Zobaczcie, dlaczego czasami ciężko nam na nie odpowiedzieć 🙂
Czy załatwicie nam zniżki po znajomości?
Mamy dla Was Tanie Loty, najtańsze jakie znajdujemy w kalendarzu lotów. Często słyszymy jednak: A nie dałoby się tak taniej po znajomości? To pytanie, na które odpowiedź jest akurat dość krótka i brzmi “nie”, jednak pozwólcie, że wytłumaczymy krótko, dlaczego.
Pokazujemy Wam najniższą znalezioną cenę dostępną w siatce rezerwacji. Zajmujemy się wyszukiwaniem okazji za Was, ale niskie ceny wynikają z naszego uporu w szperaniu – nie są niskie dlatego, że dopisujemy do nich rabaty. To najniższa cena za jaką przewodnik lub pośrednik sprzedaje bilet, ale jako Tanie Loty nie mamy zniżek u przewoźnika. Nie możemy więc załatwić “po znajomości” tańszego biletu na Ryanaira, bo znamy się z panią Kate z działu rezerwacji albo z prezesem 🙂 Nie mamy też zniżek dla siebie.
Czy ten błąd taryfowy przejdzie?
Błędy taryfowe czyli tzw. error fares to chleb powszedni łowcy okazji. Gdy bilety są wystawione po bardzo atrakcyjnych cenach, warto je łapać i mamy prawo je kupić, nikogo nie oszukujemy. Ale nie warto rezerwować noclegów i dolotów, póki nie mamy pewności, że taka cena przejdzie.
Gdy przewoźnik się pomyli, ma prawo odpisać “przepraszamy, ale to błąd w systemie, loty w tych cenach się nie odbędą”. Niezależnie od tego czy błąd taryfowy przejdzie czy nie przejdzie, rezerwuj bilety! Ostatecznie nic nie ryzykujesz. Przewoźnik zwróci Ci pieniądze za rezerwację, jeśli wykryje error fare (najlepiej płacić kartą kredytową, rezerwacja i zwrot następują najszybciej).
Czasami z dużym prawdopodobieństwem przewidujemy, że bardzo niska cena wynika z ewidentnego błędu w systemie i nikt tak tanio nie poleci. Zdarza się, że mamy rację, czasami się jednak mylimy, a przewoźnik akceptuje ewidentny błąd systemu. Sami lataliśmy w niewiarygodnie niskich cenach. Na pytanie “czy błąd taryfowy przejdzie” nie zawsze więc odpowiemy bezbłędnie, ale tak naprawdę nie musisz pytać. Zawsze radzimy: kupuj. Jeśli nie kupisz tych biletów teraz, za 10 minut może ich nie być. A wtedy będziesz sobie pluł w brodę, że nie poleciałeś za 600 zł w obie strony do USA albo za 1200 w obie strony do Meksyku przez Kanadę. A jeśli odwołają? Trudno! Tracisz co najwyżej chwilkę czasu na rezerwację. Poluj na kolejne okazje.
Czy przewoźnik zwróci pieniądze?
To, czy przewoźnik zgodnie z przepisami powinien zwrócić Wam pieniądze lub wypłacić odszkodowanie, możemy Wam powiedzieć. Ale to, czy rzeczywiście to zrobi, bywa zagadką. Rzeczywistość często nas samych zaskakuje.
Na przykład Ryanair po ostatnich strajkach załogi wygrał rozprawę o wypłatę odszkodowań. Zgodnie z orzeczeniem sądu odwołane loty wynikały nie z winy Ryanaira, a z przyczyn zewnętrznych i przewoźnik nie ponosi za to odpowiedzialności – a więc nie musi płacić. Tymczasem w przepisach lotniczych od lat obowiązywał przepis, że czynnikiem zewnętrznym owszem jest strajk, ale na przykład obsługi lotniska, kontrolerów lotów. A nie strajk wewnętrzny wśród załogi przewoźnika. Przepisy wzięły w łeb, a pasażerowie zostali na lodzie.
Czytaj więcej: Sąd w Barcelonie orzekł na korzyść Ryanaira!
Często sami czekamy na odszkodowania wiedząc, że obowiązkiem przewoźnika jest je wypłacić i to po naszej stronie są przepisy, ale nie możemy nic zrobić. Czekając na odszkodowanie za odwołany lot obsługiwany przez polskiego narodowego przewoźnika i wisząc na telefonie, można nabawić się siwych włosów. Tym bardziej któryś raz słysząc “sprawa jest w toku, odezwiemy się mejlowo”. Niezależnie od tego, czy poprzedni lot się przedłużył, czy też w maszynie nastąpiła drobna usterka, odszkodowanie za lot się należy. W tak prostej sprawie wydzwaniamy na infolinię LOT od czterech miesięcy. Za Was i Wasze boje o odszkodowania możemy trzymać kciuki.
Czytaj więcej: Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – sprawdź, na co możesz liczyć
Kupować?
Kupować, czy nie kupować – oto jest pytanie! Zależy to tymczasem od wielu czynników. Na pewno od tego, kim jesteś – czy biznesmenem potrzebującym lotów w określonym terminie, cena nie liczy się aż tak bardzo i musisz mieć bilety już, czy wolnym ptakiem szukającym najniższych cen, nawet kosztem zwiedzania atrakcji poza sezonem.
Domyślamy się, że jesteś raczej tym drugim typem osoby, więc głównym kryterium doboru naszych ofert jest cena. Jeśli piszemy w tekście, że to okazja i radzimy kupować, to naprawdę jest okazja. Natomiast jeśli piszecie do nas prywatnie, na przykład na grupie Tanie Loty na Facebooku, podając konkretny termin i trasę, bilety wcale nie muszą być najtańsze w sezonie. Będą najtańsze w danym terminie.
Czy jeszcze spadnie?
Są pewne mechanizmy w sprzedaży. Ceny biletów na danym kierunku często spadają i z dużym prawdopodobieństwem można to przewidzieć. Jeśli zbliża się termin lotu, a samolot jest niepokojąco pusty, przewoźnik niskimi cenami zachęca pasażerów do rezerwacji. Znamy te tendencje i dzielimy się nimi z Wami. Ale przewidywania nie zawsze się sprawdzają, wszystko zależy od wielu czynników, np. od zainteresowania danym lotem.
Na pytanie “czy cena spadnie?” nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. To trochę jak z graniem na giełdzie. Ale jeśli cena jest wysoka i warto czekać na jej spadek, mówimy Wam o tym szczerze.
To ja mam najwazniejsze pytanie.Kuedy skoncze z tym nalogiem( szukanie promo i loty)
Obawiamy się, że to nieuleczalne 🙂