Pandemia zmieniła wszystko. Najbardziej jej skutki odczuła branża turystyczna. Miliony osób nie odbyło swoich podróży. Niestety mieli również trudności z odzyskaniem pieniędzy za odwołane loty. Zakończyła się największa wspólna akcja ochrony praw europejskich konsumentów. Obecnie po rozmowach z Komisją Europejską 16 największych europejskich linii lotniczych zobowiązało się m.in. do szybkiego zwrócenia kosztów pasażerom anulowanych z powodu pandemii Covid-19 lotów oraz lepszego informowania podróżnych o ich prawach.
Linie lotnicze, wśród nich Air France, Alitalia, British Airways, EasyJet, Iberia, KLM, Lufthansa, Ryanair i Wizz Air, mają w ciągu tygodnia wypłacić swoim klientom zaległe środki.
Jak informuje PAP, linie lotnicze zobowiązały się też do lepszego informowania pasażerów o przysługujących im prawach. Podróżni mają otrzymywać informację o wszystkich formach rekompensaty. Nie można im narzucać zwrotu kosztów w postaci voucherów, które można wykorzystać na przyszłe loty.
Didier Reynders, unijny komisarz ds. sprawiedliwości powiedział:
We wczesnej fazie pandemii, niektóre linie lotnicze naciskały na pasażerów, by przyjmowali vouchery. Było to sprzeczne z europejskim prawem ochrony konsumentów. To było nieakceptowalne.
Mało tego. Osoby, które w pierwszych miesiącach pandemii przyjęły od linii lotniczych vouchery, również będą mogły wymienić je na gotówkę u większości przewoźników ujętych w porozumieniu.
Monique Goyens dyrektor generalna BEUC powiedziała:
Podczas pandemii linie lotnicze na masową skalę łamały prawa konsumentów (…), przyszedł czas na to, by oczyściły swój wizerunek. Wielu klientów w całej Europie wciąż czeka na zwrot pieniędzy za loty anulowane podczas pierwszych lockdownów w 2020 roku.