35 mld złotych za CPK? To już nieaktualne. Lista wydatków się wydłuża

Marzenie rządu o gigantycznym lotnisku jest coraz bliżej realizacji. Ogromny port, który w założeniu ma być konkurencją dla hubów przesiadkowych w Londynie czy Frankfurcie według pierwotnych szacunków miał kosztować 35 mld zł. Okazuje się, że ta kwota jest już nieaktualna. Na realizację pomysłu trzeba wydać kolejne 40 mld zł. Na co potrzebne są dodatkowe pieniądze?

Lotnisko to nie wszystko. Potrzebna infrastruktura

Pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego od początku budzi spore wątpliwości. Przede wszystkim nie chcą go mieszkańcy Baranowa – w przeprowadzonym w czerwcu referendum aż 84 proc. z nich opowiedziało się przeciw budowie. Teraz okazuje się, że inwestycja będzie jeszcze bardziej kosztowna. Lotnisko to tylko część projektu. Do portu giganta trzeba jakoś dojechać, a z tym nie jest już tak łatwo.

Okazuje się jednak, że rząd ma bardzo ambitne plany. Przebudowa infrastruktury kolejowej miałaby gwarantować dostanie się do CPK z każdego dużego miasta w maksymalnie 2 godziny. Ile to będzie kosztowało? Pierwotne szacunki wskazują na 40 mld zł, a obszar objęty przebudową robi wrażenie. Wstępne konsultacje z PKP PLK zakładają m.in. modernizację tras Warszawa-Olsztyn, Łódź-Zielona Góra czy Warszawa-Hrebenne (Lwów). Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild w rozmowie z PAP zadeklarował, że środki na inwestycje Polska pozyska z finansowania unijnego.

Przypominamy, że według założeń pierwsze samoloty mają odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego już w 2027 roku, a lotnisko będzie największym portem w Polsce. 

Milena Goc
Milena Goc
Z wykształcenia marketingowiec, a z pasji dziennikarz, bloger i podróżnik. Od kilku lat odkrywa zakątki Europy i pomaga innym spełniać podróżnicze marzenia. W wolnych chwilach, choć takie zdarzają się rzadko, gotuje i czyta książki.

Zobacz też

2 KOMENTARZE

  1. “Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild w rozmowie z PAP zadeklarował, że środki na inwestycje Polska pozyska z finansowania unijnego.” – żałosne, przecież dzięki ich działalności właśnie ograniczane są finansowania czegokolwiek w Polsce, a poza tym dlaczego ta znienawidzona przez PIS Unia miałaby dawać im pieniądze, kiedy Oni wszystko negują.

  2. Pan Wild zarabia, i zarobi jeszcze, że ho, ho. A za kilka lat (w zależności od wyników wyborów) powie, że to nie wyszło przez tę wstrętną Unię (choć jeśli Wielka Brytania wyjdzie, to w ogóle pieniędzy będzie mniej do podziału), totalna opozycję i Bóg wie co jeszcze. Poza tym, Unia nie da środków na 100% kosztów projektu. (Bagatela, kilka miliardów złotych dodać odjąć…kto by mię przejmował.) A nade wszystko: megalomania i mitomania. Super-ekstra-niesamowite-jedyne-w-swoim-rodzaju-ultrawielkie-centralne-i-co-tam-jeszcze lotnisko….taaaak. Dwie godziny dojazdu z każdego większego miasta w Polsce. Cudownie. jestem zachwycona. Ludzie, nie głosujcież więcej na tych ogarniętych ślepotą Wielkich Budowniczych Wielkiej Polski!

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Obserwuj nas

427,346FaniLubię
33,449ObserwującyObserwuj
5,711ObserwującyObserwuj

Zobacz też