Bari i najpiękniejsze miejsca w Apulii, które musisz odwiedzić – relacja z podróży

Właśnie wróciłam z niezapomnianej, październikowej podróży po Apulii, którą odbyłam razem z moimi przyjaciółkami. Przyleciałyśmy do Bari z Krakowa w piątek wieczorem. O mały włos, przez korek na A4 nie zdążyłybyśmy na samolot z Balic. Ostatecznie jednak się udało! Pierwszą noc spędziłyśmy w Bari, a następnie spałyśmy w jeszcze dwóch innych, wyjątkowych miejscach, odkrywając piękno tego regionu kawałek po kawałku. Wypożyczyłyśmy samochód, co pozwoliło nam w pełni wykorzystać czas na zwiedzanie i odkrywanie ukrytych zakątków Apulii. Oprócz Bari odwiedziłyśmy takie malownicze miasteczka jak Locorotondo, Alberobello, Monopoli, Polignano a Mare, Matera i Ostuni. Jeśli planujesz podróż po Apulii, koniecznie sprawdź te miejsca – każde z nich oferuje coś wyjątkowego!

Bari – Punkt wyjścia do podróży po regionie

Naszą przygodę rozpoczęłyśmy w Bari, gdzie spędziłyśmy pierwszą noc. Stolica Apulii nie od razu nas zachwyciła, jako, że wylądowałyśmy przed północą i w okolicach naszego apartamentu o tej później porze nie było nic ciekawego. Jednak już w sobotę rano urzekła nas swoją atmosferą. Poranny spacer ze śniadaniem w Bari Vecchia, czyli starej części miasta, był idealnym początkiem naszej włoskiej przygody. Odkrywałyśmy wąskie uliczki, w których mieszczą się urocze sklepiki z rękodziełem, ceramiką i biżuterią, oraz kosztowałyśmy lokalnych specjałów w małych trattoriach. Bari to doskonała baza wypadowa, ale także miejsce, gdzie warto zatrzymać się na dłużej i poczuć klimat prawdziwego południa Włoch.

Locorotondo – Nocleg w trullo i malownicze widoki

Kolejnym przystankiem na naszej trasie było Locorotondo, gdzie spędziłyśmy noc w tradycyjnym trullo, czyli stożkowym domku charakterystycznym dla regionu Apulii. To miejsce było jak spełnienie marzeń – klimatyczne, wyjątkowe, spokojne i pełne uroku. Locorotondo natomiast to jedno z najpiękniejszych miasteczek, które odwiedziłyśmy, z białymi domami i kwiecistymi uliczkami, które zachęcają do długich spacerów. Zatrzymywałyśmy się przy małych sklepikach oferujących lokalne wina, ceramikę i ręcznie robione pamiątki, które idealnie oddają klimat tego miejsca. Zjadłyśmy też kolację w bardzo klimatycznym zakątku Locorotondo. Dodatkowym smaczkiem podczas tego wieczornego posiłku był skorpion, którego dostrzegłyśmy nieopodal na murze.

Alberobello – Magiczne trulli i niepowtarzalna atmosfera

Alberobello to prawdziwa perła Apulii, słynąca ze swoich wyjątkowych domków trulli, które wyglądają jak wyjęte prosto z bajki. Spacerując po dzielnicy Rione Monti, podziwiałyśmy te niesamowite budowle i zaglądałyśmy do lokalnych sklepików pełnych rękodzieła oraz tradycyjnych wyrobów. Alberobello ma w sobie coś magicznego – czułyśmy się, jakbyśmy przeniosły się w czasie do innego świata, pełnego uroku i autentyczności. Przystanek na kawę wśród przepięknych trulli będziemy długo wspominać.

Jako ciekawostkę chcę dodać, że tradycyjne trulli budowane były bez użycia zaprawy. Ich historia sięga czasów starożytnych, a unikalny sposób budowy miał swoje praktyczne znaczenie – domy te można było łatwo rozebrać i ponownie złożyć, co pomagało mieszkańcom unikać podatków narzucanych przez ówczesnych władców na stałe konstrukcje. Często na dachach trulli malowane są tajemnicze symbole, które mają przynosić szczęście lub chronić przed złem. Dzięki swojej unikalności, trulli zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, co czyni je jednymi z najbardziej rozpoznawalnych budynków w całych Włoszech.

Ostuni – Białe Miasto o wyjątkowym charakterze

Ostuni, znane jako “Białe Miasto”, to jedno z najpiękniejszych miejsc, które odwiedziłyśmy. Położone na wzgórzu, z przepięknym widokiem na Adriatyk, miasto zachwyca swoją architekturą i labiryntem wąskich uliczek, pełnych śnieżnobiałych domów. Podczas spaceru po Ostuni nie mogłyśmy się oprzeć, by nie zajrzeć do licznych sklepików z lokalnymi wyrobami, takimi jak ceramika malowana w tradycyjne wzory oraz piękna, ręcznie robiona biżuteria.

Monopoli i nocleg w Masseria Fabula Bistrot et Maison

Dwie ostatnie noce spędziłyśmy w Masseria Fabula Bistrot et Maison niedaleko Monopoli – to miejsce urzekło nas swoim pięknem, klimatem i niesamowitą dbałością o spójność wystroju. Na kolację pojechałyśmy do niezbyt odległego Monopoli gdzie odbyłyśmy wieczorny, bardzo przyjemny spacer kamiennymi uliczkami. Monopoli samo w sobie to urocze, nadmorskie miasteczko z malowniczym portem, wąskimi uliczkami i kolorowymi budynkami. Znalazłyśmy tam wiele małych sklepików oferujących lokalne specjały i rękodzieło, idealne na pamiątki z podróży.

Polignano a Mare – Niezapomniane widoki, smaki i kąpiel w morzu

Polignano a Mare to miasteczko, które dosłownie zapiera dech w piersiach! Białe domki usadowione na klifach nad Adriatykiem i plaża Lama Monachile to widoki, które zostają w pamięci na długo. Kąpiel w morzu i w październikowym słońcu była niezapomnianym momentem dnia, a lokalne lody oraz kanapki z krewetkami były prawdziwą ucztą dla podniebienia. Polignano a Mare to miejsce, które zachwyca zarówno swoją urodą, jak i przyjazną, włoską atmosferą.

Matera – Miasto wykute w skale (Bari i najpiękniejsze miejsca w Apulii)

Naszym dodatkowym, choć nieco dalszym przystankiem była Matera, która znajduje się w sąsiednim regionie Basilicata. To jedno z najstarszych miast świata, gdzie spacer po “Sassi” – jaskiniach i kamiennych domach – to prawdziwa podróż w czasie. Matera ma wyjątkową atmosferę, której nie da się porównać z żadnym innym miejscem, a jej unikalna architektura sprawia, że czujesz się jak w prawdziwym kamiennym labiryncie. Warto tutaj wspomnieć, że niektóre sceny do ostatniej części filmu o przygodach Jamesa Bonda “Nie czas umierać” były właśnie kręcone w Materze.

Podróż po Apulii samochodem – Swoboda i odkrywanie ukrytych skarbów

Decyzja o wypożyczeniu samochodu była strzałem w dziesiątkę! Dzięki niemu miałyśmy pełną swobodę w odkrywaniu każdego zakątka Apulii we własnym tempie, mogłyśmy zatrzymywać się tam, gdzie tylko chciałyśmy, i odkrywać mniej znane, ale równie piękne miejsca. Samochód pozwolił nam nie tylko odwiedzić największe atrakcje, ale także dotrzeć na nocleg do wyjątkowych miejsc oddalonych od głównych miasteczek.

Podsumowanie

Podróż po Apulii była jedną z najpiękniejszych przygód, jakie miałyśmy okazję przeżyć. Każde miejsce, które odwiedziłyśmy – od Bari, przez Locorotondo, Alberobello, Ostuni, Monopoli, Polignano a Mare, aż po magiczną Materę – oferowało coś wyjątkowego. Nasze noclegi w trullo i Masseria Fabula Bistrot et Maison uczyniły tę podróż jeszcze bardziej niezapomnianą. Apulia to region pełen urokliwych miasteczek, zachwycających krajobrazów i autentycznych włoskich smaków. Jeśli planujesz podróż do tego magicznego regionu, polecam wypożyczyć samochód i odkryć te wszystkie miejsca na własną rękę.

Mam nadzieję, że nasza relacja zainspiruje Was do zaplanowania swojej własnej podróży po Apulii. Jeśli macie jakieś pytania lub chcecie podzielić się swoimi doświadczeniami, dajcie znać w komentarzach!

Autorkami większości zdjęć są Agata, Ola, Joanna, Kamila i Olga.

ZAREZERWUJ SWÓJ PAKIET LOT + HOTEL – POZNAJ I POKOCHAJ APULIĘ:

Olga
Z Tanimi Lotami związana od zawsze. Kocha dalekie i bliższe podróże. Uwielbia biegówki, spacery po lesie, uśmiechniętych ludzi, zwierzęta, książki oraz dobre kino. Marzy o podróży do Brazylii.

Zobacz też

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj