O ile większość ludzi kocha latać i ciągle kombinują jak to zrobić, żeby móc sobie wyczarować więcej dni urlopu i znaleźć tanie loty, to jednak zdarzają się tacy, którzy wręcz panicznie boją się samolotów. Sytuacja się pogarsza, a lęki wzmacniają kiedy są trudne warunki atmosferyczne albo uczestniczą w ekstremalnych lądowaniach. Pamiętaj jednak, że samoloty są jednym z najbezpieczniejszych środków transportu, a piloci są odpowiednio przeszkoleni. Przeczytaj też 7 mitów na temat latania samolotem, w które wierzą ludzie. Przyznasz, że najlepszą opcją jest znaleźć świetne okazje, a do tego mieć bajeczne widoki z okna samolotu. Są lotniska, które robią niesamowite wrażenie. Nie na wszystkich mogą lądować samoloty pasażerskie, ale wybraliśmy 8 lotnisk na świecie, które mogą przyprawić o zawrót głowy i często sprawdzają umiejętności pilotów. Zapnij pasy i lecimy:
Port lotniczy Juancho E. Yrausquin, Holandia Karaibska
Port lotniczy Juancho E. Yrausquin – jedyny port lotniczy zlokalizowany na wyspie Saba. Z powodu bardzo krótkiej drogi startowej lotnisko znane jest wśród pilotów oraz specjalistów jako bardzo wymagające podczas podejścia i startu.
Port lotniczy Kranebitten, Innsbruck, Austria
Największy port lotniczy Tyrolu i zachodniej Austrii. Położony jest około 4 km od centrum. Malownicze otoczenie w kotlinie górskiej robi wrażenie, ale ze względu na otaczające góry jest trudnym lotniskiem dla operacji lotniczych. Leży na wysokości 547 metrów n.p.m. Pas startowy ma długość 2 km.
Lotnisko Tenzinga-Hillary’ego w Lukli, Nepal
Jest położony 2845 metrów nad poziomem morza i jest nazywany bramą na Everest. Lot z Katmandu, stolicy Nepalu, do Lukli trwa tylko 30 minut. Jego droga startowa ma długość 527 m, a pas startowy nachylony jest pod kątem 12 stopni. Pas kończy się 600 m przepaścią do rwącej rzeki. Zadania pilotom nie ułatwiają zmieniające się warunki pogodowe.
Ice runway, Antarktyda
To główne lotnisko na Antarktydzie, dzięki któremu amerykańska stacja badawcza McMurdo jest zaopatrywana w najpotrzebniejszy sprzęt. Większość pilotów obsługujących loty w ten rejon jest zdania, że jest jednym z najtrudniejszych na świecie. Problemem są przed wszystkim lodowe pasy startowe. Pierwszy Airbus wylądował tu w 2008 roku.
Lotnisko na Gibraltarze
Pas startowy ma niespełna 1830 m i leży 5 m n.p.m. Znajduje się 0,5 km od centrum Gibraltaru, przy granicy z Hiszpanią. W poprzek pasa przebiega ulica, która jest zamykana na około 10 minut podczas każdego startu i lądowania samolotu.
Międzynarodowe lotnisko Barra
Port lotniczy Courchevel, Francja
Lotnisko we francuskich Alpach. Jego droga startowa ma długość 525 m, a jej szerokość zależy od intensywności opadów śniegu. Leży około 2 tys. m n.p.m. To bardzo wymagające warunki dla pilotów. By móc tu lądować, piloci muszą przejść specjalne szkolenie. Co więcej, do tego lotniska podchodzi się tylko jeden raz. Jeśli przy pierwszym podejściu pilot nie wyląduje na Courchevel, musi udać się na inny port. Z samolotów korzystają przede wszystkim uczestnicy imprez narciarskich.
Port lotniczy Gustawa III na wyspie św. Bartłomieja, Karaiby
Port lotniczy Gustawa III znajduje się na wyspie św. Bartłomieja (Saint-Barthélemy na Karaibach). Lotnisko znajduje się między brzegiem morza a stromym wzgórzem. Lądują tu niewielkie samoloty transportowe i pasażerskie, zabierające na pokład nie więcej niż 20 osób. Pas startowy ma długość 650 m i kończy się na miejskiej plaży.