Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być lotniskiem o zerowej emisji netto, wykorzystując nowoczesne technologie i rozwiązania ekologiczne. Prezes spółki CPK, dr Filip Czernicki, podczas konferencji w Łodzi dotyczącej wyzwań dla sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa, TEN-T od ang. Trans-European Transport Network), podkreślił, że inwestycje budowane od podstaw muszą uwzględniać przyszłe wymagania związane z ochroną środowiska. Zielony Ład i perspektywa 2050 roku nie są odległe, dlatego już teraz należy planować działania w tym kierunku.
Certyfikat BREEAM Excellence i energia słoneczna
Terminal CPK ma uzyskać certyfikat BREEAM Excellence, który jest przyznawany na podstawie wielokryterialnej analizy obejmującej etapy projektowania, budowy oraz eksploatacji. Jednym z ekologicznych rozwiązań będzie zasilanie budynku energią słoneczną, co stanowi integralną część planu od początku inwestycji.
Farma fotowoltaiczna i pojazdy elektryczne
Inwestor rozważa również stworzenie farmy fotowoltaicznej, która dostarczałaby energię na potrzeby pozaterminalowe lotniska. Ponadto, planowane jest wykorzystanie pojazdów elektrycznych do obsługi naziemnej, co przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń.
Samoloty na wodór – przyszłość lotnictwa?
Choć w przyszłości możliwe będzie zasilanie samolotów paliwem wodorowym, dr Czernicki uważa, że obecnie jest to zbyt futurystyczna wizja, aby projektować taką infrastrukturę. Zaleca, aby branża lotnicza skupiała się na planowaniu i wdrażaniu sprawdzonych już rozwiązań, zamiast eksperymentować ponad miarę.
Multimodalność jako klucz do zrównoważonego rozwoju
Multimodalny charakter CPK, polegający na integracji transportu lotniczego z kolejowym i drogowym, ma pomóc w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń. Elektryczny tabor kolejowy może być zasilany energią odnawialną, co dodatkowo wpłynie na ekologiczny charakter inwestycji.
Współpraca z wojskiem
Dr Czernicki odniósł się także do kwestii współużytkowania przyszłej infrastruktury lotniczej CPK przez wojsko. Jest zwolennikiem podwójnego zastosowania, jednak zaznaczył, że warunki współpracy z wojskiem przyjmowane na innych lotniskach cywilnych nie będą dla CPK satysfakcjonujące.
Dążenie CPK do osiągnięcia zerowej emisji netto wpisuje się w globalne cele klimatyczne i stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego w Polsce.
Źródło: Rynek lotniczy