Przewozy międzynarodowe w polskich portach lotniczych w 2018 roku odnotowały 18 proc. dynamikę wzrostu w stosunku do 2017 roku. To o ponad 11 punktów procentowych więcej od portów zrzeszonych w ACI Europe. Liczba operacji w tym okresie wzrosła zaś o 16 proc.
Dynamika wzrostu
Dobry wynik to zasługa głównie przewozów regularnych i czarterowych. W ramach tych pierwszych przewieziono niemal 5 mln pasażerów więcej, niż w roku 2017. Natomiast czarterami przewieziono prawie 1,4 mln pasażerów więcej, niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników w tym segmencie liderem pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair. Jednak warto wspomnieć, że wyższą dynamikę wzrostu odnotował PLL LOT (+1,7 mln pasażerów i 31 proc.).
Przewozy krajowe zanotowały spadek przewiezionych pasażerów aż o 14 proc. w 2018 roku. Polskie porty osiągnęły wynik o 18 punktów procentowych gorszy, niż porty ACI Europe. Najwięcej pasażerów w tego typu ruchu przewiózł PLL LOT, który osiągnął również wzrost ilościowy w wysokości 325 tys. pasażerów (11 proc.) w stosunku do 2017 roku.
Przewozy czarterowe
W 2018 roku liczba pasażerów podróżująca w ramach przewozów czarterowych z/do polskich portów lotniczych wzrosła o 34 proc., czyli o prawie 1,4 mln osób. Najbardziej popularnymi kierunkami były:
- Grecja
- Turcja
- Hiszpania
Najwyższy wzrost ilościowy odnotowała:
- Turcja (o ponad 0,5 mln pasażerów więcej i 140 proc. w porównaniu do 2017 roku)
- Grecja również odnotowała bardzo dobry wzrost – 407 tys. pasażerów i 33 proc.
- Egipt ze wzrostem 149 tys. pasażerów i 52 proc.
Natomiast wśród kierunków typowo wakacyjnych znajdujących się w ofercie przewoźników niskokosztowych najbardziej popularne okazały się:
- Hiszpania
- Włochy
- Malta
Tego typu ruch odnotował w 2018 roku wzrost o 22 proc., przy czym największy ruch na tych kierunkach osiągnął Ryanair, a następnie Wizz Air.
Wśród portów lotniczych największy wzrost pasażerów w ruchu czarterowym odnotował port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +525 tys. pasażerów i 36 proc. wzrostu w porównaniu z 2017 rokiem.
- port Katowice-Pyrzowice z wynikiem +525 tys. pasażerów i 36 proc.
- port Poznań-Ławica z 318 tys. pasażerów, wzrost o 66 proc.
- port lotniczy Wrocław-Strachowice z wynikiem +202 tys. pasażerów i 73 proc. wzrostu.
Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w 2018 roku przewieźli:
- Enter Air
- Small Planet Airlines
- Travel Service
Największym wzrostem może jednak pochwalić się Ryanair Sun, który przewiózł w tym okresie 591 tys. pasażerów. Pod względem dynamiki wzrostu liczby pasażerów drugi był Onur Air (+259 tys. pasażerów), a następnie Enter Air (+223 tys. pasażerów).
Ruch regularny
Przewozy regularne osiągnęły w 2018 roku wzrost w wysokości 12 proc., czyli o ponad 4,3 mln pasażerów więcej, niż w roku ubiegłym. Najbardziej popularnymi kierunkami były:
- Wielka Brytania
- Niemcy
- Włochy
Największe wzrosty pod względem liczby przewiezionych pasażerów zaobserwowano w przypadku:
- Ukraina (+541 tys. pasażerów i 72 proc.)
- Niemcy (450 tys. pasażerów i 11 proc.)
- Izrael (+319 tys. pasażerów i 65 proc. wzrostu).
Do największych spadków doszło zaś w przypadku Irlandii, po wycofaniu się przewoźnika Aer Lingus z lotów do Dublina.
Największe wzrosty ilościowe w 2018 roku odnotowało:
- lotnisko Chopina w Warszawie (ponad 1,8 mln pasażerów i 13 proc.)
- port Kraków-Balice (+926 tys. pasażerów i 16 proc.)
- katowice-Pyrzowice (+423 tys. pasażerów i 17 proc.).
Spadki odnotowały jedynie porty Radom-Sadków i Łódź-Lublinek.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi statystykami oraz analizą.
źródło: ULC
Leciałam enterem dwa razy w ubiegłym roku na majówkę i urlop w Turcji. Cenowo ok, samoloty i obsługa też