Losy lotniska w Radomiu ciągle się ważą. Port w zasadzie nie obsługiwał regularnego ruchu pasażerskiego, za to przynosił ponad 20 mln zł strat rocznie. Obecnie, po tym jak sąd ogłosił upadłość spółki, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze nawet w ciągu miesiąca może stać się nowym właścicielem lotniska.
Lotnisko w Radomiu za 12,7 mln zł
Spółka wyraża nadzieję, że ten kolejny krok w procedurze jej przejęcia przez PPL pozwoli w pełni wykorzystać potencjał Radomia jako ważnego punktu na lotniczej mapie Polski. Lotnisko ma zostać rozbudowane i otwarte na nowo w 2020 roku.
Jak informuje portal money.pl, termin sprzedaży lotniska jest uzależniony od uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości. Zgodnie z tym postanowieniem, nabywcą spółki będzie PPL. Cena nie może być niższa niż 12,7 mln zł. Spółka Port Lotniczy Radom w lipcu złożyła wniosek o wymuszoną sprzedaż ze wskazaniem przyszłego nabywcy lotniska, którym miało być właśnie PPL. Jej zobowiązania wynosiły wówczas ponad 29 mln zł.
Ryanair chce inwestować w Modlin
Jednak sprawa inwestowania w lotnisko w Radomiu budzi wiele kontrowersji. Jak mówił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. budowy CPK, Mikołaj Wild, z analiz wynika, że bardziej opłaca się inwestycja w Radom niż Modlin. Do tego wszystkiego swoje 5 gr dokłada również Ryanair, który ogłosił z początkiem września, że jest zainteresowany zainwestowaniem 10 mln w rozbudowę lotniska w Modlinie. Dlaczego? Z prostej przyczyny. Chce podwoić ruch lotniczy w Modlinie z do 6 mln pasażerów przez najbliższe 5 lat.
Właściciel lotniska Chopina, Państwowe Porty Lotnicze, w tym wyścigu faworyzowały Radom, najpewniej dlatego, że w Modlinie mają (zaledwie) 30% udziałów i widzą większą szansę na inwestycję w Radomiu. Puls Biznesu dotarł do raportu firmy Arup, który jasno mówi: Lotnisko w Radomiu trzeba zburzyć i zbudować od nowa. Raport miał być druzgocący dla portu lotniczego w Radomiu.
Ale zupełnie inny obraz tego samego raportu dziennikarze otrzymali na konferencji zwołanej przez władze Państwowych Portów Lotniczych i Arup. Okazało się, że to jednak Radom ma być portem wspomagającym dla lotniska Chopina, a za wartą 900 milionów inwestycję w etapach będą płacić PPL.
Przeczytaj: Lotnisko za 200 milionów dolarów obsługuje 7 pasażerów dziennie i zamieszania ciąg dalszy, czyli skąd w końcu będziemy latać.
Zobacz też: Kolejna gmina rozpoczyna walkę z CPK. Mobilizacja w podwarszawskim Milanówku i 35 mld złotych za CPK? To już nieaktualne. Lista wydatków się wydłuża.