Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) poinformowało, że z dniem 1 stycznia lotnisko Radom – Sadków zostało zamknięte dla samolotów cywilnych. Rozpoczęła się rozbudowa portu.
Radom się rozbudowuje
Zamknięcie lotniska ma umożliwić pełną i bezproblemową rozbudowę portu, które ma stać się lotniskiem komplementarnym dla portu lotniczego w Warszawie. To z kolei jest coraz bardziej zatłoczone. Ale sprawa nie jest taka prosta, ponieważ radomskie lotnisko od początku budzi sporo kontrowersji i świeci pustkami.
Kolejnym krokiem jaki ma zostać wdrożony w życie to całkowite zamknięcie lotniska dla ruchu lotniczego. Jest ono planowane na początek kwietnia 2019 r. Ma umożliwić z kolei rozpoczęcie prac inwestycyjnych na najbardziej istotnej części infrastruktury lotniska, czyli drodze startowej, informuje TVN24 Bis. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze kupiło lotnisko w Radomiu za 12,7 mln złotych, po tym jak w połowie września radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.
Eksperci są krytycznie nastawieni
Wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Adrian Furgalski mówi, że to lotnisko w ogóle nie powinno powstać. Nie ma tu potencjału turystycznego ani biznesowego. Nie ma nawet potencjału do lotów general aviation, czyli lotów biznesowych i taksówek powietrznych. Twierdzi, że zwolennicy inwestycji liczą głownie na Wizz Air.
Jozsef Varadi, szef Wizz Air pytany latem przez Gazetę Wyborczą o możliwość opuszczenia przez jego firmę lotniska w Warszawie odpowiedział:
Spekulacje nie mają sensu. Ta lotniskowa gra jest polityczna i mało transparentna. Jeśli będzie konkretna decyzja o zamknięciu Lotniska Chopina, to się do niej ustosunkujemy. Na ten moment zamierzamy się trzymać Okęcia tak długo, jak możemy.
Z lotniska w Radomiu nie chce też korzystać Enter Air. Jak informuje Tvn24, PPL brały pod uwagę dwa lotniska zapasowe dla Lotniska Chopina – Radom, który jest 110 km od centrum Warszawy, i Modlin, który jest ponad połowę bliżej. Firma zamówiła ekspertyzę, z której wynikało, że szybciej i taniej będzie rozbudować lotnisko bardziej oddalone od stolicy.
W 2017 roku lotnisko w Radomiu obsłużyło 9903 pasażerów.
Gotowy na 2020 rok
Wstępne oszacowania mówią, że w pierwszej fazie inwestycja na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł. Powstanie terminal o powierzchni ok. 30 tys. metrów kwadratowych, 11 stanowisk postojowych, 9 bramek i miejsc parkingowych na ok. 3,5 tys. pasażerów. Lotnisko w Radomiu ma być przystosowane do ruchu czarterowego i niskokosztowego. Port będzie gotowy do przyjmowania pasażerów prawdopodobnie latem 2020 r.