Dreamliner 787-9 zarejestrowany jako SP-LSB wylądował w Warszawie po locie z lotniska Paine Field obok Seattle. Odrzutowiec zabiera na pokład 294 pasażerów, o 42 więcej niż mniejsza wersja 787-8. Samolot dołączył do dziewięciu Dreamlinerów dwóch wersji wykorzystywanych obecnie przez LOT. Przewoźnik czeka na dostawy zakontraktowanych kolejnych pięciu maszyn tego typu.
Nowy Dreamliner LOT-u poleci dziś w pierwszy rejs z pasażerami o godz. 17:05 z Warszawy do Toronto (nr rejsu LO45). Docelowo będzie wykorzystywany przez przewoźnika także na trasach do Nowego Jorku i Chicago. Pierwszy Dreamliner, w ramach tego kontraktu z firmą leasingową ACG, został dostarczony pod koniec marca i obsługuje dziś trasę Warszawa–Chicago. Dostawy trzeciego są zaplanowane w połowie czerwca br., a czwartego w lutym 2019 r.
Samoloty mają wozić pasażerów LOT-u na najbardziej popularnych trasach w Ameryce Północnej i Dalekiej Azji.
Gniazdka elektryczne, port USB i system rozrywki
W nowym Dreamlinerze wszystkie fotele są wyposażone w gniazdko elektryczne, port USB i indywidualny system rozrywki pokładowej. Dla wygody pasażerów w B787-9 znajduje się dodatkowa toaleta specjalnie dla pasażerów podróżujących w klasie ekonomicznej premium.
Podobnie jak w mniejszym modelu producent zastosował oświetlenie typu LED i zaciemniane elektrofotochromatycznie okna, których zadaniem jest minimalizowanie efektu tzw. jet-lagu.
Z danych Boeinga wynika, że B787-9 w porównaniu z poprzednikiem charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na pasażera, czyli jest oszczędniejszy i bardziej ekologiczny. Zasięg nowego samolotu 787-9 w wersji dla LOT-u to ponad 13 350 km, czyli o ok. 700 km więcej od wersji 787-8.
LOT jest pierwszą linią lotniczą w Europie, której flota dalekiego zasięgu w całości opiera się na Dreamlinerach. Dzisiaj przewoźnik posiada ich w swojej flocie dziewięć, a po zakończeniu dostaw w ramach kontraktu z ACG ich liczba zwiększy się do 12. Ale to nie koniec. W kwietniu LOT podpisał umowę z Avolon Aerospace Leasing Limited na leasing operacyjny trzech kolejnych B787-9. Ich dostawy są zaplanowane na maj 2019 r. (dwa egzemplarze) i październik 2019 r. (jeden). Umowy leasingowe zostały zawarte na 12 lat.
Pod koniec 2019 r. LOT będzie więc dysponował łącznie 15 Dreamlinerami w dwóch wersjach (787-8 i 787-9). Obsługują one połączenia dalekodystansowe: z Warszawy do Nowego Jorku (JFK i Newark), Chicago, Los Angeles, Toronto, Seulu, Tokio i Pekinu, z Krakowa do Chicago, z Rzeszowa do Newark oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Od połowy maja zaczną latać z Warszawy do Singapuru.
Przeczytaj również: Tak wygląda nowy dreamliner LOT-u.