1 lipca 2018 zacznie obowiązywać nowa ustawa o imprezach turystycznych. W skrócie –będą lepiej chronione interesy, a także pieniądze klientów biur podróży i hoteli. Nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych zastąpi tę o usługach turystycznych.
Prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących wspomniane usługi będą regulowane przez nowe przepisy.
Odszkodowania nie tylko od biur podróży
Najważniejsza zmiana dla Ciebie, to ta która daje Ci możliwość dochodzenia odszkodowania nie tylko od biur podróży, ale także od podmiotów, które ułatwiają nabycie powiązanych usług turystycznych.
A te powiązane usługi turystyczne, to nic innego jak np. sprzedaż biletu lotniczego online, a potem przekierowanie do zakupu usługi hotelarskiej czy wynajmu samochodu. W każdej z tych sytuacji klient jest chroniony.
Zmiana terminów
Kolejna regulacja to zmiana terminów na zgłoszenie roszczeń. Nie będzie już 30 dni na złożenie reklamacji. Ale z tego względu, że dane przepisy będą wprowadzane we wszystkich krajach Unii Europejskiej, to na razie nie wiadomo ile ten czas będzie wynosił ostatecznie.
Wydłuża się też termin przedawnienia roszczeń z 2 do 3 lat, co zdaje się być korzystne dla Ciebie, czyli potencjalnego klienta.
Biuro podróży może uchylić się od zwrotu pieniędzy
Biura podróży będą mogły się uchylić od zwrotu pieniędzy w przypadku, gdy niezgodność z umową powstała z winy podróżującego, osoby trzeciej lub wynikła z nadzwyczajnych okoliczności, których w dodatku nie można było przewidzieć.
Ale z drugiej strony biura podróży i pośrednicy będą zobowiązani do przedstawienia Ci rzetelnego wykazu kosztów wycieczki (podobnie jak w przypadku kredytów bankowych). Mało tego, jeśli czegoś w nim nie ujmą (np. opłata za parasol czy leżak), nie będą Cię mogli później obciążyć takim kosztem.
Będziesz mógł dokończyć urlop nawet jeśli biuro zbankrutuje
Dzięki nowym przepisom, w sytuacji, kiedy biuro, z którego usług korzystałeś zbankrutuje, będziesz mógł mimo wszystko dokończyć spokojnie swój urlop. Ustawa dotyczy nie tylko biur podróży, ale też np. linii lotniczych czy fundacji, klubów organizujących obozy i pielgrzymki itd.
Każdy legalnie działający operator turystyczny powinien być zarejestrowany w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.