Rosja wstrzymuje wszystkie loty międzynarodowe i planuje nacjonalizację leasingowanych samolotów

Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosji (odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego) wstrzymała wszystkie międzynarodowe loty pasażerskie i cargo samolotami, które są zarejestrowane za granicą. Ma to zapobiec przejęciu samolotów przez leasingodawców. Aerofłot odwołał wszystkie loty zagraniczne, z wyjątkiem tych do Mińska.

Zakaz lotów zagranicznych z Rosji wejdzie w życie już 6 marca, zaś lotów z zagranicy od 8 marca. Zakaz nie dotyczy samolotów, dla których nie istnieje ryzyko zatrzymania przez leasingodawców w którymś z międzynarodowych portów lotniczych. Loty krajowe mają odbywać się bez ograniczeń.

Co z Rosjanami, którzy utknęli za granicą?

Agencja doradza korzystanie z usług innych linii lotniczych z krajów, które nie ograniczały ruchu lotniczego z Rosją. W tym momencie są to m.in. Azerbejdżan, Armenia, Kazachstan, Katar, ZEA, Turcja i Serbia.

Czy leasingodawcy mogą przejąć samoloty, które znajdują się za granicą? Zgodnie z prawem tak. Gdy leasingowany statek powietrzny opuszcza Rosję, banki i firmy leasingowe w związku z nałożonymi na Rosję sankcjami mogą zabezpieczyć samolot. Takie przejęcia już mają miejsce, stąd decyzja władz o zakazie lotów.

Plany nacjonalizacji leasingowanych samolotów

Rosji zależy na utrzymaniu samolotów w kraju, gdyż ponad połowa floty rosyjskich linii lotniczych jest leasingowana głównie od firm zagranicznych. Pojawiły się też doniesienia, że Moskwa planuje przymusowy zakup samolotów, które zachodni leasingodawcy starają się odebrać od rosyjskich linii lotniczych. Co więcej, doniesienia sugerują, że ten przymusowy zakup faktycznie przerodzi się w nacjonalizację tych samolotów. Rosja przedstawia to jako konieczne działanie, do którego została zmuszona przez Zachód.

Tak sytuację tłumaczy rosyjski portal FrequentFlyers:

Postanowiono pozostawić samoloty zagranicznej produkcji wydzierżawione od europejskich firm w Rosji, informuje źródło w Aerofłocie. Można to nazwać “rekwirowaniem” mienia, czyli przymusowy zakupem mienia na rzecz państwa, choć w rzeczywistości przerodzi się to w nacjonalizację z powodu zablokowania rosyjskich zasobów złota i walut obcych za granicą, w wyniku czego nie będzie można zapłacić za samoloty z powodu sankcji nałożonych przez Unię Europejską.

Według serwisu branżowego SimplyFlying plan jest taki: Rosja twierdzi, że nie może oddać samolotów z powodu zakazu lotów rosyjskich samolotów przez terytorium zachodniej Europy. W chwili rozwiązania umowy leasingowej samoloty przestałyby być co prawda uważane za rosyjskie – czyli mogłyby latać nad Unią Europejską, ale jednocześnie nie mogłyby wtedy latać już nad Rosją.

Impas będzie skutkował tym, że rosyjskie linie lotnicze będą latać leasingowanymi samolotami za darmo, a leasingodawcy nie będą mogli ich odzyskać. Jest oczywiście sposób na zwrócenie samolotów za pośrednictwem krajów, które nie nałożyły sankcji. Przelot “rosyjskiego” samolotu do kraju neutralnego, następnie rozwiązanie tam na miejscu umowy leasingowej i przetransportowanie samolotu do prawowitego właściciela. Niestety wydany zakaz lotów międzynarodowych pokazuje, że Rosja nie ma zamiaru oddać tych samolotów.

.

Anna
Anna
Z Tanimi Lotami związana od 2010 roku. Pasjonuje się dobrą kuchnią i uwielbia wyszukiwać tanie loty. Kocha polskie morze i ma słabość do włoskiej pizzy.

Zobacz też

Obserwuj nas

427,346FaniLubię
33,449ObserwującyObserwuj
5,711ObserwującyObserwuj

Zobacz też