Dyrektor generalny Lufthansy, Carsten Spohr, powiedział dziś że Lufthansa zamierza sprzedawać bilety na niektóre połączenia już za 9 euro, jeśli pozwoli to linii zachować sloty na głównych lotniskach. Wcześniej Spohr był znany z tego, że określał takie taryfy oferowane przez konkurentów jako nieodpowiedzialne.
Sloty, czyli pozwolenia na start i lądowanie w określonym przedziale czasowym, na głównych lotniskach podlegają surowym regułom. Jeśli linia ich nie używa, po prostu je traci. Zgodnie z europejskim prawem, przydzielony slot musi być wykorzystany w co najmniej 80 proc. przez przewoźnika, w przeciwnym razie, linia traci do niego prawa. W przeszłości przewoźnicy realizowali nawet tzw. loty widmo.
Zasady te doprowadziły do problemów podczas pandemii. Linie lotnicze odwołały loty ze względu na ogromny spadek liczby pasażerów, ale jednocześnie nie chciały też stracić swoich cennych slotów. Na szczęście Rada Europejska podjęła decyzję o zawieszeniu wymogu slotowego i przewoźnicy zostali zwolnieni z obowiązku wykorzystywania przynajmniej 80 proc. przyznanych przydziałów na start i lądowanie. Komisja Europejska chce jednak ponownie wprowadzić zasady dotyczące przydziałów slotów na lato 2021 r.
Loty Lufthansy za 9 euro?
Dyrektor generalny Lufthansy, Carsten Spohr, powiedział dziś w wywiadzie dla Eurocontrol , że rozważyłby zaoferowanie taryfy 9 euro na loty, gdyby linia lotnicza musiała obsługiwać puste loty, aby utrzymać sloty. Przecież uzyskanie 9 euro od jednego pasażera oznaczałoby o 9 euro więcej, niż gdyby lot był pusty.
Spohr skomentował:
Każda linia lotnicza, która polega na systemie hubów, zrobi wszystko, aby zabezpieczyć swoje sloty. Jeśli będziemy musieli lecieć pusto, prawdopodobnie sami zaoferujemy bilety za dziewięć euro, aby utrzymać te loty w systemie.
Zaskakująca zmiana podejścia
Komentarze Spohra są zaskoczeniem, ponieważ jesteśmy przyzwyczajeni do jego ataków na taryfy Ryanaira, które dość często oscylują właśnie wokół 9,99 euro. Spohr w lipcu zeszłego roku uznał taryfy 9,99 euro za ekologicznie i ekonomicznie nieodpowiedzialne, dodając, że takie taryfy szkodzą reputacji przemysłu lotniczego.
Wygląda na to, że Spohr wierzy, że loty widmo szybko zyskają dezaprobatę mediów i opinii publicznej, zmuszając Komisję Europejską do przedłużenia zawieszenia wymogu slotowego.
Co proponuje Komisja Europejska?
Komisja Europejska opublikowała 16 grudnia swoją nową propozycję regulacji przydziałów czasu na start lub lądowanie. Komisja proponuje zmniejszenie reguły 80 proc. do 40 proc. przyjmując poziomy ruchu lotniczego z 2019 roku. Tymczasem w pierwszym kwartale 2021 roku Lufthansa spodziewa się obsługiwać zaledwie 20 proc. swoich lotów.
Myślicie, że dojdzie do sytuacji, w której Lufthansa będzie zmuszona do tak drastycznej obniżki cen lotów?
Rada czy Komisja Europejska… Profesjonalizm pełną gębą .
Rada zawiesiła wymóg który a Komisja może przedłużać zawieszenie aktem delegowanym https://www.consilium.europa.eu/pl/press/press-releases/2020/03/30/covid-19-eu-adopts-slot-waiver-to-help-airlines/ Komisja wydaje też opinie i sugeruje dalsze działania.