Federalna Agencja Lotnictwa USA (FAA) wydała w środę zezwolenie na powrót do latania z pasażerami samolotów Boeing 737 Max, które z powodu dwóch katastrof były uziemione na całym świecie przez 20 miesięcy. Linie American Airlines oświadczyły, że w grudniu wznowią loty pasażerskie tymi maszynami.
American Airlines na początek mają obsługiwać Boeingami 737 Max loty między Nowym Jorkiem a Miami. Z kolei United Airlines planują przywrócić te samoloty do rejsowego latania w pierwszym kwartale przyszłego roku, zaś Southwest Airlines, największy na świecie operator tych maszyn – w drugim kwartale 2021 roku.
Dyrektor FAA Steve Dickson powiedział:
Droga do podjęcia tej decyzji była długa i wyczerpująca . Ale od początku staliśmy na stanowisku, że naprawa całej sytuacji zajmie sporo czasu. Nigdy nie kierowaliśmy się czasem, postępowaliśmy zgodnie z metodycznym i przemyślanym procesem.
“Decyzja FAA jest ważnym krokiem” – oświadczyły władze Boeinga w komunikacie. Koncern zapewnił, że jest gotowy do współpracy z organami regulacyjnymi na całym świecie w celu szybkiego powrotu jego maszyn do eksploatacji.
Dyrektor generalny Boeinga David Calhoun powiedział:
Te wydarzenia i wnioski, które wyciągnęliśmy z nich, zmieniły nasz biznes, a my bardziej skupiliśmy się na naszych podstawowych wartościach, takich jak bezpieczeństwo, jakość i uczciwość.
FAA wyjaśniła, że zanim nastąpi powrót Boeingów 737 Max do służby, będzie musiała jeszcze zatwierdzić zmiany w sposobie szkolenia pilotów, mających latać na tych maszynach, a linie lotnicze będą musiały przeprowadzać prace konserwacyjne i modyfikacyjne w samolotach, uziemionych od 2019 roku.
Jakie zmiany muszą być wprowadzone?
Według amerykańskiego regulatora przestrzeni powietrznej główną modyfikacją, jaka ma zostać wprowadzona, będzie zmiana oprogramowania, kontrolującego system odpowiadający za siłę nośną maszyn, wprowadzone mają też być zmiany w okablowaniu samolotów.
Boeingi 737 Max uziemiono w rezultacie dwóch katastrof – w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 r. – w których łącznie zginęło 346 ludzi. Przyczyną tych katastrof było najprawdopodobniej oprogramowanie kontrolujące system MCAS, automatycznie zapobiegający przeciągnięciu (utracie siły nośnej).