Od 1 września 2024 roku wchodzi w życie nowe rozporządzenie Unii Europejskiej, które wprowadza ograniczenia w korzystaniu z nowoczesnych skanerów bagażu podręcznego, znanych jako skanery C3, na lotniskach w krajach UE oraz w Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinie i Norwegii. Decyzja ta spotkała się z krytyką ze strony branży lotniczej, która obawia się negatywnego wpływu na doświadczenia pasażerów oraz na efektywność operacyjną lotnisk.
Skanery C3, które do tej pory pozwalały pasażerom na przenoszenie płynów i elektroniki w bagażu podręcznym bez konieczności ich wyjmowania, miały zrewolucjonizować procesy kontroli bezpieczeństwa. Jednak nowe przepisy ograniczają możliwość przewożenia płynów do 100 ml na pojedynczy pojemnik, co niweluje główną korzyść z korzystania z tych nowoczesnych urządzeń.
Decyzja ta jest szczególnie bolesna dla lotnisk, które zainwestowały już znaczne środki w zakup i instalację skanerów C3. Koszt zakupu tych urządzeń jest średnio osiem razy wyższy niż tradycyjnych skanerów rentgenowskich, a koszty ich utrzymania są cztery razy wyższe. Branża lotnicza obawia się, że ograniczenia te wpłyną negatywnie na przepustowość pasażerów, wydłużając czas kontroli i generując dodatkowe obciążenia operacyjne.
Olivier Jankovec, Dyrektor Generalny ACI EUROPE, wyraził ubolewanie nad decyzją, podkreślając, że wprowadzenie takich ograniczeń bez odpowiedniego harmonogramu ich zniesienia podważa zaufanie do unijnego systemu certyfikacji sprzętu do ochrony lotnictwa. ACI EUROPE wzywa Komisję Europejską oraz państwa członkowskie do pilnego opracowania planu działania, który przywróci stabilność operacyjną i pewność prawną w sektorze lotniczym.
Branża lotnicza z nadzieją oczekuje na ewentualne złagodzenie przepisów i liczy na to, że nowe regulacje zostaną wkrótce zrewidowane, aby ograniczyć ich negatywny wpływ na operacje lotniskowe i doświadczenia pasażerów.
Źródło: https://www.aci-europe.org/media-room/504-changes-to-eu-regulation-restrict-the-use-of-new-generation-baggage-scanners-at-europe-s-airports.html