Do sieci trafiło nagranie, na którym widać jak piorun uderzył w pas startowy na lotnisku w brazylijskim Sao Paulo i uszkodził nawierzchnię. W 2020 roku do podobnego zdarzenia doszło na lotnisku w Pittsburghu. Wtedy piorun uderzając w pas startowy zrobił dziurę o długości ok. 1 m. Sytuacja jednak nie sparaliżowała ruchu lotniczego w kraju, chociaż prace nad przywróceniem drogi do stanu używalności chwilę trwały.
Jak informuje Simple Flying, kilka dni temu nad portem lotniczym w Sao Paulo w Brazylii szalała burza. Pracownicy lotniska usłyszeli głośny huk i postanowili przejrzeć zapisy kamer przemysłowych. Na nagraniach widać było jak jeden z piorunów trafia prosto w pas startowy i niszczy jego nawierzchnię. Dziura spowodowała, że trzeba było chwilowo zamknąć tę drogę dla samolotów.
Ruch lotniczy został wstrzymany na 30 minut, ale nie spowodowało to dużych opóźnień w rozkładzie lotów.
A lightning strike impacted the runway 09R/27L at #SaoPaulo-Guarulhos International Airport in #Brazil. The runway will remain closed for repair.
— FlightMode (@FlightModeblog) March 9, 2021
🎥 ©Golf Oscar Romeohttps://t.co/F0ZXlCdxT5#aviation #avgeek #avgeeks #flights #travel #GRU #guarulhos #airport pic.twitter.com/KM2h3kVLyp
A lightning strike impacted the runway 09R/27L at #SaoPaulo-Guarulhos International Airport in #Brazil. The runway will remain closed for repair.
— FlightMode (@FlightModeblog) March 9, 2021
🎥 ©Golf Oscar Romeohttps://t.co/F0ZXlCdxT5#aviation #avgeek #avgeeks #flights #travel #GRU #guarulhos #airport pic.twitter.com/KM2h3kVLyp
A co by było jakby piorun uderzył w samolot? Samoloty pasażerskie są skonstruowane w taki sposób, by móc bez problemów przetrwać uderzenia piorunów. Wyposażono je w dużą liczbę specjalnych piorunochronów, tzw. odgromników, które rozpraszają energię z piorunów i chronią maszynę. Oczywiście podczas uderzenia pioruna można się spodziewać ogromnego huku, jednak sam samolot i znajdujące się w nim osoby są bezpieczne.
Po wylądowaniu samolot przechodzi szczegółową kontrolę, podczas której sprawdza się, czy uszkodzeniu nie uległa powłoka zewnętrzna maszyny. Ten warunek jest niezbędny przed kolejnym startem samolotu. Jeśli odnaleziono jakieś usterki, zostają one naprawione. Przeczytaj więcej.