Pasażerowie, latający z lubelskiego lotniska, mogą już korzystać z nowej hali odlotów. Dzięki rozbudowie terminalu czeka na nich większa poczekalnia, bogatsza część komercyjna, a także szybsza odprawa na lotnisku.
Nowa hala odlotów
Rozbudowa terminalu pasażerskiego trwała od marca 2018 roku i kosztowała 10,5 mln złotych. Dzięki inwestycji, Port Lotniczy Lublin będzie mógł bezkolizyjnie obsłużyć kilka samolotów w tym samym czasie. Rozbudowana została wschodnia część terminalu, gdzie znajduje się hala odlotów, która w ramach inwestycji została powiększona. Prace objęły powierzchnię ponad 2 tys. metrów kwadratowych. W dobudowanej części terminalu, na lot oczekiwać będą pasażerowie strefy Schengen. Jej powierzchnia ma 1400 metrów kwadratowych. Wcześniej pasażerowie mieli do dyspozycji 600 metrów kwadratowych.
Podróżni strefy Non Schengen, będą korzystać z dotychczasowej hali odlotów, zlokalizowanej w dawnej części terminalu. Dzięki rozbudowie i przeniesieniu ruchu strefy Schengen do dobudowanej części, jej powierzchnia zwiększyła się z aż czterokrotnie – z 167 metrów kwadratowych do 780 metrów kwadratowych.
Krzysztof Wójtowicz, prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin powiedział:
Rozbudowa była podyktowana koniecznością zwiększenia przepustowości terminalu, a co za tym idzie podniesieniem komfortu podróżnych, oczekujących na samolot.Odpowiednio rozwinięta infrastruktura, to także niezbędny element do tego, abyśmy mogli się rozwijać i podejmować rozmowy z przewoźnikami, dotyczące uruchomienia nowych połączeń. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli jednocześnie obsłużyć pięć, a nie jak do tej pory dwa samoloty. Przepustowość terminalu zwiększy się do około 2 milionów pasażerów rocznie, co da nam dużo większe możliwości.
W nowej hali zlokalizowane są m.in.:
- poczekalnia z wyjściami – dedykowana pasażerom strefy Schengen
- nowa strefa kontroli bezpieczeństwa
- pomieszczenia Służby Ochrony Lotniska
- Krajowej Administracji Skarbowej
- Straży Granicznej
- toalety i pomieszczenia techniczne.
Pasażerowie strefy Schengen będą mogli także skorzystać z nowego saloniku business lounge, z wyjściem na patio. Rozbudowa pozwoliła znacznie rozwinąć przestrzeń handlową w terminalu. Wzrosła ona ponad czterokrotnie – z około 200 metrów kwadratowych do ponad 850 metrów kwadratowych. W nowej części terminalu pojawiły się dwa duże sklepy wolnocłowe oraz dwa punkty gastronomiczne. Warto zauważyć, że sklepy zostały zaprojektowane w oparciu o model walk through shop. Oznacza to, że mają one otwartą formułę i zlokalizowane są na bezpośredniej drodze, jaką pokonują pasażerowie pomiędzy kontrolą bezpieczeństwa, a poczekalnią. Ten model organizacji odpraw jest dobrze znany polskim pasażerom korzystającym z lotnisk w Wielkiej Brytanii np. z lotniska Londyn Luton. Podobne rozwiązanie w Polsce na lotniskach regionalnych zastosowano we Wrocławiu i Gdańsku.
W ramach sklepu Aelia Duty Free będzie funkcjonowało także stoisko Lublin Touch, oferujące lokalne produkty – m.in. piwo z lubelskiego browaru, miody pitne z Lublina. Nowe skrzydło zostało dostosowane do ewentualnego zniesienia strefy Schengen poprzez zabezpieczenie miejsca pod stanowiska kontrolerskie Straży Granicznej.