Wczoraj pisaliśmy o skomplikowanej sytuacji polskich turystów za granicą. Neckermann Polska odwołało wczoraj loty i zatrzymało możliwości wszelkich rezerwacji! Dziś zarząd wydał oficjalne oświadczenie o niewypłacalności.
Skutki upadku Thomasa Cooka
Maciej Nykiel, prezes zarządu Neckermann Polska powiedział:
Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając w zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. („Spółka”, „Neckermann Polska”) złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie za granicą.
Jednocześnie w najbliższych dniach Zarząd Spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. Działanie to jest podyktowane koniecznością
wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe. W związku z zaistniałą sytuacją w dniu dzisiejszym zawieszona jest wszelka działalność operacyjna związana ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych. Bezpośrednim powodem powyższych działań jest ogłoszenie w dniu 23 września 2019 r. upadłości przez Thomas Cook PLC, a w konsekwencji także ogłoszenie w dniu 25 września 2019 r. upadłości spółki Thomas Cook GMBH, właściciela 100 % udziałów w Neckermann Polska.
Maciej Nykiel, prezes zarządu Neckermann Polska dodaje:
Chciałbym zaznaczyć, że polski oddział pomimo stabilnej kondycji finansowej nie może funkcjonować samodzielnie bez swojej spółki‐matki. Problemy naszego właściciela na rynku brytyjskim oraz niemieckim są przyczyną zlikwidowania działalności operacyjnej na wielu rynkach światowych, w tym na rynku polskim. Przez ostatnie 23 lata Neckermann Polska realizował w Polsce misję służenia z najwyższą jakością swoim klientom. Wraz z moimi współpracownikami i prawie 140‐osobowym zespołem polskiego oddziału jesteśmy w pełnej gotowości i pomimo zaistniałej sytuacji nadal pracujemy, tak aby proces upadłości w Polsce był jak najmniej odczuwalny, mając na uwadze możliwości jakimi obecnie dysponujemy.
Wszyscy klienci Neckermann Polska są objęci ochroną, wynikającą z udzielonych gwarancji ubezpieczeniowych oraz z przepisów o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym. Organem do którego należy się zwrócić w przypadku, gdy podróżny w momencie niewypłacalności
znajduje się poza granicami kraju jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.
Kontakt: Departament Kultury, Promocji i Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Brechta 3 03‐472 Warszawa, tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, adres e‐mail: dkpit@mazovia.pl
Od dzisiaj wszyscy klienci Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. mogą zgłaszać się do WP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) w celu zaspokojenia swoich roszczeń. Dane kontaktowe:
1) Dla osób przebywających poza granicami kraju:
została uruchomiona 24 godzinna infolinia: +48 22 522 29 00
2) Dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd: została uruchomiona infolinia do zgłaszania roszczeń działającą w godzinach 8:00‐16:00: +48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: nm.odwolanie@allianz.com