Czy zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje w krótkim czasie między lądowaniem a startem samolotu? Wsiadając na pokład pewne rzeczy przyjmujemy jako całkowicie oczywiste. Jednak czas na przygotowanie samolotu do lotu jest bardzo krótki, a rzeczy do wykonania wiele. Zatem co dzieje się z samolotem między lotami?
Samolot tuż po lądowaniu
Po lądowaniu samolot podjeżdża pod wyznaczoną bramkę. Podczas tego manewru pilot wyłącza jeden z silników, aby zaoszczędzić paliwo i ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Nie spowalnia to jednak maszyny, dzięki czemu może ona jechać po płycie lotniska. Po zaparkowaniu wyłączany jest drugi silnik, a samolot jest podłączany do zasilania naziemnego. W tym momencie zaczyna się intensywna praca obsługi naziemnej, której działania muszą być precyzyjne i dobrze skoordynowane. Firmy sprzątające zabierają się do działania, obsługa cateringowa wyrzuca śmieci i wnosi nowe zapasy jedzenia i przekąsek, zbiorniki toaletowe są opróżniane i czyszczone, przesyłki są rozładowywane wraz z bagażem, a pasażerowie opuszczają pokład. Następnie bagaże są rozdzielane na te, które mają trafić do odbioru i te, które muszą znaleźć się w innym samolocie.
Kontrola bezpieczeństwa
Kiedy już kwestia czystości zostanie załatwiona, piloci wykonują obchód, aby sprawdzić czy samolot jest całkowicie sprawny i czy bez problemów może ruszyć w dalszą drogę. Dodatkowo pracownicy lotniska muszą z zewnątrz przyjrzeć się maszynie i ustalić, czy nie ma żadnych widocznych uszkodzeń. Następnie muszą sprawdzić, czy pas startowy jest czysty, by samolot mógł bezpiecznie wzbić się w powietrze. W tym samym czasie personel pokładowy sprawdza stan pokładu i wyposażenia wózków z jedzeniem.
Warto wiedzieć, że podczas kolejnego lotu danej maszyny pracować będą ci sami piloci i stewardessy. To zdecydowana oszczędność czasu i pieniędzy dla linii lotniczej. Zamiana załogi następuje tylko wtedy, kiedy jest to konieczne, czyli jeśli skończy się ich limit godzinowy.
Praca wre w terminalu
W tym samym czasie w terminalu trwają ostatnie wezwania pasażerów na pokład. W niektórych przypadkach są oni wpuszczani do samolotu jeszcze w trakcie trwania wyżej wymienionych czynności, by zaoszczędzić czas. Jeśli któryś pasażer się spóźnia, np. z lotu przesiadkowego, wtedy organizowany jest dodatkowy czas, by pozwolić mu zdążyć. Jednak jeśli to się nie uda, jego bagaż musi zostać usunięty z samolotu ze względów bezpieczeństwa. Ponieważ może to potrwać dłuższą chwilę, decyzja musi zostać podjęta szybko. W przeciwnym razie opóźnienie może wpłynąć na dalsze loty.
Znowu w drogę!
W międzyczasie do przednich kół samolotu zostaje przymocowany holownik, który przesunie maszynę do tyłu. Kiedy sytuacja z bagażami jest rozwiązana, zamykane są drzwi do luków i samolot może ruszyć w dalszą drogę. Piloci uruchamiają silniki i kierują samolot w stronę pasa startowego. I już, za chwilę samolot wzbije się w powietrze. A wszystko to trwało mniej więcej pół godziny.