Dlaczego okna w samolocie są małe?

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego okna w samolocie mają taki rozmiar i kształt? Są małe i zaokrąglone, a oglądanie przez nie uciekających krajobrazów nie należy do rzeczy prostych. Czy okna w maszynach powietrznych nie mogą być bardziej przyjazne pasażerom? Dlaczego okna w samolocie są małe? Poznajcie odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące okien.

Dlaczego okna w samolocie są małe?

Dlaczego okna w samolocie są małe?
Dlaczego okna w samolocie są małe? fot. Shutterstock

W czasie lotu na samolot działa wiele sił, a kadłub poddawany jest zmiennym obciążeniom związanym z różnicą ciśnień podczas startu i lądowania. Z tego powodu konstruktorzy poszukują rozwiązań, które zapewnią jak najwyższą wytrzymałość konstrukcji samolotów. Najważniejsze jest, aby maszyny były trwałe i bezpieczne dla znajdujących się wewnątrz pasażerów i załogi.

Zewnętrzne poszycie samolotu wzmacniane jest od wewnątrz wręgami i podłużnicami, czyli tzw. stelażem. Mocuje się go wzdłuż kadłuba w dokładnie wyliczonych przez inżynierów odstępach. Dopiero wtedy, gdy samolot jest odpowiednio zabezpieczony, pozostają niewielkie przestrzenie, które można wykorzystać na okna. Są one tak projektowane aby w jak najmniejszym stopniu osłabić konstrukcję samolotu. Dlatego okna nie mogą być duże.

Jeśli więc zastanawiasz się dlaczego okna w samolocie są małe, nie pozostaje Ci nic innego, jak zgłębić wiedzę na temat oddziaływania sił oraz poznać metody budowy maszyn, szczególnie tych latających.

Skąd w samolotach taki kształt?

kobieta w oknie samolotu
Okno w samolocie fot. Shutterstock

W takim razie czy samoloty nie mogły by mieć innego kształtu okien? Skoro stelaż wzmacniający konstrukcję pozwala na kształt kwadratowy, czy nie można by zaprojektować ich właśnie takich? Okna w pierwszym odrzutowym komercyjnym samolocie pasażerskim nie przypominały dzisiejszych – były kwadratowe. Więcej o kwadratowych oknach i przyczynie, dla której się nie przyjęły, przeczytasz tutaj: Dlaczego okna w samolocie są okrągłe

Bezpieczeństwo kosztem wygody

Okrągły i mały kształt okien to dziś norma w konstruowaniu samolotów. Związane jest to z tym, że okna osłabiają konstrukcję a co za tym idzie muszą zajmować jak najmniejszą powierzchnię w maszynie. Narzekając na wielkość i kształt okien w samolocie powinniśmy pamiętać, że wszystko to jest stworzone przez konstruktorów dla naszego bezpieczeństwa, a ważniejsze od pięknych widoków jest dotarcie do celu podróży.

Sprawdź też dlaczego w oknach samolotów są dziurki? Dlaczego trzeba odsłaniać okna w samolocie przed startem i lądowaniem?

Zobacz też

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Obserwuj nas

427,346FaniLubię
33,449ObserwującyObserwuj
5,711ObserwującyObserwuj

Zobacz też