Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

Biura przedłużają odwołanie wycieczek do Egiptu

W związku z rosnącym napięciem sytuacji społeczno-politycznej w Egipcie organizatorzy  podtrzymują swoje decyzje o zawieszeniu wycieczek do tego kraju. Problem Egiptu i Tunezji rozniecił też dyskusję o prawach pasażerów do ewentualnych odszkodowań i obowiązkach biur w tej sytuacji. Ministerstwo Sportu i Turystyki studzi ten zapał: żadnych odszkodowań nie będzie. Zamieszki społeczne to wydarzenia nieprzewidziane i niezależne od działań organizatorów imprez.

Nowe wieści o odwołanych wycieczkach

W swoich najnowszych komunikatach biura: TUI Polska, Oasis Tours, Exim Tours oraz Itaka poinformowały, że odwołują wszystkie wycieczki do Egiptu z wylotami do 28 lutego br. Ecco Holiday przedłużyło  termin anulacji swoich wylotów do Egiptu do dnia 22.02.2011 włącznie. Neckermann zadeklarował wstrzymanie wylotówoty do Hurghady i Szarm el Sheikh do końca lutego, a do Masa Alam - aż do 18 kwietnia. Rainbow Tours na razie zawiesił wszystkie wycieczki do Egiptu mające rozpocząć się w terminie 1-13 lutego 2011. Triada odwołała wszystkie wyloty do końca marca. Biuro Alfa Star nie odwołało żadnych wylotów, umożliwiło natomiast klientom zmianę terminu lub miejsca imprezy.

Inna wycieczka lub zwrot pieniędzy

Wszyscy organizatorzy wycieczek oferują swoim klientom bądź bezpłatną zamianę terminu na późniejszy, bądź wylot do innego miejsca z pokryciem przez biuro wszystkich kosztów operacyjnych. Wśród zastępczych kierunków są m.in.: Maroko, Izrael i Wyspy Kanaryjskie. Ostatecznie turyści mają prawo nie przyjąć zastępczej oferty, odstąpić od umowy z organizatorem i otrzymać całkowity zwrot kosztów.

Ministerstwo Sportu i Turystyki: „Nie będzie odszkodowań”

W ostatnim czasie przy okazji sytuacji w Egipcie toczy się w mediach dyskusja na temat praw pasażerów i obowiązków organizatorów. Coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat przysługujących turystom odszkodowań za odwołane wycieczki. Aby położyć kres plotkom, MSiT wystosowało oficjalny komunikat do turystów i członków PIT, w którym następująco wyjaśnia swoje stanowisko w tej kwestii:

(…) Przepisy art. 14 ust. 5-6 ustawy o usługach turystycznych uprawniają klienta do zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń lub udziału w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Przepis ten nie dopuszcza natomiast, aby za imprezę zastępczą biuro podróży mogło żądać jakiejkolwiek dodatkowej dopłaty.

Aktualną sytuację w Egipcie można zakwalifikować zarówno jako działanie siły wyższej (...) oraz jako działanie osób trzecich nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, których nie można było przewidzieć ani uniknąć.

W obu przypadkach mamy do czynienia z przesłankami wyłączającymi odpowiedzialność organizatora turystyki. Należy jednak podkreślić, że wyłączenie odpowiedzialności organizatora turystyki wobec klienta na mocy art. 14 ust. 7 ustawy o usługach turystycznych, dotyczy jedynie prawa klienta do odszkodowania, którego nie należy mylić z prawem do pełnego zwrotu wniesionych świadczeń (...).

Pełne oświadczenie MSiT, a także komunikaty i oferty zastępcze poszczególnych organizatorów można znaleźć na ich oficjalnych stronach internetowych. Nowe terminy odwołanych  imprez turystycznych i aktualne informacje o sytuacji w Egipcie na bieżąco przekazuje również serwis Tanie-Loty.com.pl.