Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

Co zrobić jeśli okaże się, że mój bagaż zaginął?

Jak są rozwiązywane tego typu sprawy? Czy dostaje się wtedy odszkodowanie lub rekompensatę? Kto za to odpowiada?

Odpowiedzi 8

0
a jadąc na wakacje dla zagubionego bagażu podaje adres hotelu czy już domowy?
0
zgłaszasz na lotnisku
0
zgłosić to do obsługi danej lini
0
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:1). WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nie-prawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report). 2). ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w termi-nie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu, 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów warto jest załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli ich nie posiadamy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu. Linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów. JEŻELI PRZEWOŹNIK Z INNEGO KRAJU UE NIE UWZGLĘDNIŁ REKLAMACJI NALEŻY ZGŁOSIĆ SKARGĘ DO EUROPEJSKIEGO CENTRUM KONSUMENCKIEGO.
0
Gdy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu na świecie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR. Swoje roszczenie powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubił inny przewoźnik niż ten, z którym zawarliśmy umowę (od którego kupiliśmy bilet), to możemy wybrać, od którego z nich chcemy żądać odszkodowania. Jeśli po odebraniu bagażu stwierdzimy, że jest on uszkodzony, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów. Jeśli to możliwe trzeba sprawdzić, czy w bagażu niczego nie brakuje, przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Pracownik działu reklamacji razem z nami przejrzy bagaż i sporządzi protokół tzw. PIR. Udzieli również wskazówek, jakie dalsze kroki należy podjąć. Zazwyczaj konieczne jest wysłanie, pod podany adres, dokumentu o cenie naprawy bagażu (ewentualnie potwierdzenie o niemożliwości naprawy), kopii biletu oraz kwitu bagażowego. Dalej w tej sprawie będzie się z nami kontaktował przedstawiciel linii lotniczych. Jeśli po przylocie nie znajdziemy na pasie swojego bagażu, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów, również przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Na podstawie podanych informacji pracownik biura sporządzi protokół PIR. Zostanie on wprowadzony do systemu centralnego. W chwili, kiedy bagaż dotrze na lotnisko skontaktuje się z nami pracownik służby rozwożącej bagaże i dostarczy go pod wskazany adres. Bagaż zostanie przekazany w zamian za naszą kopię protokołu. Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony, mimo że dzieje się tak niezwykle rzadko, otrzymamy wskazówki, jakie kroki należy podjąć w kontaktach z odpowiedzialnymi liniami lotniczymi. Sprawy zagubionego lub zniszczonego bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów, najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach, dlatego przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu. W wypadku LOT-u ograniczenia są następujące:PLL LOT zalecają dokładne oznakowanie bagażu wywieszką/nalepką adresową. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożone w bagażu rzeczy łatwo tłukące się i łatwo psujące się oraz za pieniądze, biżuterię i inne przedmioty wartościowe, dokumenty, próbki handlowe itp. Przewóz tych przedmiotów odbywa się na wyłączne ryzyko i odpowiedzialność pasażera. W ruchu międzynarodowym odpowiedzialność przewoźnika w przypadku szkody w bagażu rejestrowanym ograniczona jest do kwoty 20 USD za 1 kilogram. Często fakt zaginięcia bagażu to nasza wina, gdyż sami sobie szkodzimy. Wpadamy na lotnisko w ostatniej chwili i łudzimy się, że przewoźnik załaduje naszą walizkę, skoro my sami biegniemy z okrzykami Halo! Jeszcze ja! Następnie siadamy wygodnie na fotel z przekonaniem, że walizka jest w luku bagażowym i leci razem z nami. Niestety nasza walizka nie została załadowana i leci innym lotem, o ile było tam miejsce na bagaż, bo czasem w następnym locie jest komplet pasażerów i naszej walizki nie mogą zabrać, bo pierwszeństwo ma bagaż obecnych podróżnych. Ale nie martwmy się, gdyż w przeciągu 5 dni linie lotnicze mają obowiązek dostarczyć nam bagaż do domu. Podstawa prawna: ozporządzenie (WE) nr 889/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2027/97: Dz. U. L 140 z dnia 30 maja 2002 r. (włączające konwencję montrealską do prawa UE w zakresie ujednolicenia niektórych przepisów dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, Dz. U. L 194 z 18 lipca 2001 r.).
1
Jeśli nie znajdziesz swojego bagażu to jak najszybciej zgłoś to na lotnisku i linii lotniczej. Dostaniesz odszkodowanie, musisz jednak spełnić wszystkie warunki jakie obowiązują przy zgłaszaniu zagubienia bagażu. Warto spojrzeć też na regulamin linii lotniczej, bo niektóre zastrzegają, że nie biorą odpowiedzialności za cenne przedmioty przewożone w bagażu rejestrowanym (np.biżuteria, elektronika).
-1
Na wielu lotniskach istnieje biuro rzeczy zagubionych i to tam najlepiej rozpocząć poszukiwania. Jeśli nasze poszukiwania zawiodą i okaże się, że bagażu na lotnisku przylotu nie znaleziono, należy niezwłocznie udać się do biura danej linii lotniczej. W większości wypadków przedstawicielstwa owych linii znajdują się także na lotnisku. Linia lotnicza ma obowiązek wystawić nam tzw. protokół szkody.
0
Zgłosić zaginięcie na lotnisku przy stanowisku zagubiony bagaż. Dostaniesz odszkodowanie i odpowiada za to przewoźnik.
Zaloguj się/zarejstruj, aby odpowiedzieć na to pytanie.  Kliknij, by się zalogować.

Najlepsze okazje

Leć na Wyspy Kanaryjskie!14 ofert od 368 Sprawdź Okazje cenowe na CYPR! Wybierz coś dla siebie!14 ofert od 213 Sprawdź MALTA czeka na Was! Świetne ceny lotów!10 ofert od 294 Sprawdź Mikołaj nie może, ale Wy tak! Lećcie w GRUDNIU w super cenach!40 ofert od 41 Sprawdź Odpocznij na rajskich plażach i rozsmakuj się w tajskiej kuchni! Tanie loty czekają!20 ofert od 2450 Sprawdź Słoneczna PORTUGALIA czy różnorodna HISZPANIA? Wybierz coś dla siebie!40 ofert od 213 Sprawdź W stronę słońca! Tanie loty na południe! 40 ofert od 199 Sprawdź Europejskie STOLICE na wyciągnięcie ręki! Lećcie40 ofert od 27 Sprawdź