odpowiedział(a) 9 lat temu
Gdy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży liniami lotniczymi z kraju UE do jakiegokolwiek portu na świecie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR. Swoje roszczenie powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego, nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Jeśli bagaż zagubił inny przewoźnik niż ten, z którym zawarliśmy umowę (od którego kupiliśmy bilet), to możemy wybrać, od którego z nich chcemy żądać odszkodowania.
Jeśli po odebraniu bagażu stwierdzimy, że jest on uszkodzony, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów. Jeśli to możliwe trzeba sprawdzić, czy w bagażu niczego nie brakuje, przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Pracownik działu reklamacji razem z nami przejrzy bagaż i sporządzi protokół tzw. PIR. Udzieli również wskazówek, jakie dalsze kroki należy podjąć. Zazwyczaj konieczne jest wysłanie, pod podany adres, dokumentu o cenie naprawy bagażu (ewentualnie potwierdzenie o niemożliwości naprawy), kopii biletu oraz kwitu bagażowego. Dalej w tej sprawie będzie się z nami kontaktował przedstawiciel linii lotniczych.
Jeśli po przylocie nie znajdziemy na pasie swojego bagażu, należy zgłosić się w Biurze Zagubionego Bagażu w hali przylotów, również przygotować kwit bagażowy oraz odcinek biletu lotniczego. Na podstawie podanych informacji pracownik biura sporządzi protokół PIR. Zostanie on wprowadzony do systemu centralnego. W chwili, kiedy bagaż dotrze na lotnisko skontaktuje się z nami pracownik służby rozwożącej bagaże i dostarczy go pod wskazany adres. Bagaż zostanie przekazany w zamian za naszą kopię protokołu. Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony, mimo że dzieje się tak niezwykle rzadko, otrzymamy wskazówki, jakie kroki należy podjąć w kontaktach z odpowiedzialnymi liniami lotniczymi.
Sprawy zagubionego lub zniszczonego bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Linie lotnicze nie chcą brać odpowiedzialności za cenne rzeczy pasażerów, najczęściej wyliczają ograniczenia w swoich regulaminach, dlatego przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu.
W wypadku LOT-u ograniczenia są następujące:PLL LOT zalecają dokładne oznakowanie bagażu wywieszką/nalepką adresową. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za przewożone w bagażu rzeczy łatwo tłukące się i łatwo psujące się oraz za pieniądze, biżuterię i inne przedmioty wartościowe, dokumenty, próbki handlowe itp. Przewóz tych przedmiotów odbywa się na wyłączne ryzyko i odpowiedzialność pasażera. W ruchu międzynarodowym odpowiedzialność przewoźnika w przypadku szkody w bagażu rejestrowanym ograniczona jest do kwoty 20 USD za 1 kilogram.
Często fakt zaginięcia bagażu to nasza wina, gdyż sami sobie szkodzimy. Wpadamy na lotnisko w ostatniej chwili i łudzimy się, że przewoźnik załaduje naszą walizkę, skoro my sami biegniemy z okrzykami Halo! Jeszcze ja! Następnie siadamy wygodnie na fotel z przekonaniem, że walizka jest w luku bagażowym i leci razem z nami. Niestety nasza walizka nie została załadowana i leci innym lotem, o ile było tam miejsce na bagaż, bo czasem w następnym locie jest komplet pasażerów i naszej walizki nie mogą zabrać, bo pierwszeństwo ma bagaż obecnych podróżnych. Ale nie martwmy się, gdyż w przeciągu 5 dni linie lotnicze mają obowiązek dostarczyć nam bagaż do domu.
Podstawa prawna:
ozporządzenie (WE) nr 889/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2027/97: Dz. U. L 140 z dnia 30 maja 2002 r. (włączające konwencję montrealską do prawa UE w zakresie ujednolicenia niektórych przepisów dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, Dz. U. L 194 z 18 lipca 2001 r.).