Treść strony
Treść główna
Linie lotnicze (1)
- Szczegóły
El Al
Data założenia | 1948 r. |
Węzeł | Port lotniczy Tel Awiw |
Sojusz | - |
Flota | 37 |
Trasy | 51 |
Symbol IATA | LY |
Sybmol ICAO | ELY |
Znak | ELAL |
Siedziba firmy | Port lotniczy Tel Awiw, Izrael |
www | www.elal.com |
El Al to izraelski narodowy przewoźnik, który powstał w 1948 roku jako Israel National Aviation Company by później zostać przemianowanym na EL AL Israel Airlines. Jego hebrajska nazwa 'El Al' w wolnym tłumaczeniu oznacza "do nieba".
Przewoźnik nie jest zrzeszony w żadnym aliansie. Ma za to podpisane umowy codeshare m.in. z przewoźnikami: LOT, American Airlines, Iberia Airlines, Aerosvit Airlines, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss Intl Air Ways, South African Airways, Thai Airways intl, Tandem Aero, Bulgaria Air.
Historia
Lot inauguracyjny linii El Al miał miejsce we wrześniu 1948 roku, kiedy to na pokładzie przemalowanego i dostosowanego do podróży dalekiego zasięgu wojskowego C-54 odbył podróż z Genewy do Izraela jego ówczesny prezydent Chaim Weizmann. Oficjalne zarejestrowanie El Al miało miejsce w listopadzie 1948 roku, a pierwsze rejsy odbyły się w 1949 roku. W 1961 roku odbył swój pierwszy przelot bez międzylądowań na trasie Nowy Jork - Tel Aviv Boeingiem 707. W 1980 roku El Al odbyły swój pierwszy lot do Kairu, a w 1990 roku miał miejsce historyczny rejs do Moskwy.
Jako narodowy przewoźnik Izraela, El Al niejednokrotnie uczestniczył w tajnych operacjach transportowania Żydów zamieszkałych kraje, w których byli prześladowani. Do takich akcji można zaliczyć operację "Zaczarowany Dywan"na terenie Jemenu i Adenu, ewakuację tysięcy Żydów z Iraku pod nazwą operacja Ezdrasz i Nehemiasz oraz chyba najbardziej spektakularną militarną akcję pod nazwą "Operacja Salomon" z 1991 roku, kiedy to w ciągu 36 godzin, na pokładzie 34 maszyn należących do El Al przewieziono 14 500 etiopskich Żydów z zagrożonych obszarów.
Usługi
Linia El Al. Oferuje regularne pasażerskie i towarowe połączenia lotnicze z lotniska w Tel Awiz. Izraelskie linie lotnicze psiadają specyficzny system zapewniania bezpieczeństwa przelotu, niespotykany w innych liniach lotniczych. Charakteryzuje się szczegółową kontrolą bagażu, wypełnianiem drobiazgowych kwestionariuszy, indywidualnie przeprowadzaną rozmową z każdym pasażerem na temat pochodzenia, celu podróży, pracy zawodowej, bagażu. Pasażerowie mający odbyć podróż liniami El Al, proszeni są o stawiennictwo na stanowisku odpraw na trzy godziny przed odlotem. Wśród pasażerów zawsze leci cywilny agent i uzbrojeni funkcjonariusze ochrony. Bagaże są otwierane i przeszukiwane. Przechodzą również przez komorę dekompresyjną, symulującą warunki lotu.
Siatka połączeń i lotniska
Macierzystą bazą El Al jest port lotniczy Ben Gurion International Airport w Lod, niedaleko Tel Avivu, a lotnisko nazwano na cześć pierwszego premiera Izraela - Dawida Bena Guriona. Obecnie linie El Al. operują na 51 kierunkach w 26 krajach. Usługi El Al w Azji i Afryce są mocno utrudnione ze względu na odmowę uznania państwa Izrael przez państwa muzułmańskie, przede wszystkim przez Arabię Saudyjską.
Najważniejsze porty docelowe
- Kair
- Johannesburg
- Pekin
- Bombaj
- Wiedeń
- Bruksela
- Praga
- Paryż
- Berlin
- Frankfurt
- Ateny
- Rzym
- Wilno
- Warszawa
- Lizbona
- Moskwa
- Londyn
- Los Angeles
- Tornonto
- Nowy Jork
- Sao Paulo
Flota
Flota El Al Liczy 37 samolotów typu Boeing: B 737-700, 737-800, 747-200F, 747-400, 757-200, 767-200, 767-200ER, 767-300ER oraz 777-200ER
- Szczegóły
DirektFlyg – w grudniu 2019 roku linia połączyła się z Amapola Flyg.
DirektFlyg jest to nieistniejąca regionalna linia lotnicza ze Szwecji, która skupiała się głównie na lotach krajowych oraz kilku destynacjach a pobliskiej Norwegii. W grudniu 2019 roku linia połączyła się z Amapola Flyg.
Nie jest to duży przewoźnik – flota składa się z 7 samolotów, które odbywają loty pomiędzy 13 miastami rozsianymi na niewielkim obszarze dwóch sąsiednich skandynawskich krajów.
Historia
Historia linii lotniczej sięga 2000, kiedy to została ona utworzona poprzez połączenie kilku małych przedsiębiorstw w firmę, która miałaby większe szanse na sukces w warunkach gospodarki wolnorynkowej. Były to : regionalne linie lotnicze Skyway Holdings, Air Express, Highland Air oraz Airborne. Działalność nowej firmy rozpoczęła się niedługo później – inauguracyjny lot miał miejsce w październiku tego samego roku. Najstarsza z połączonych firm – Airborne dawniej znana pod nazwą Sundsvall Aero – została utworzona w 1984 roku, pośrednio więc historia DirektFlyg sięga ponad 25 lat wstecz. Od marca 2007 przewoźnik DirektFlyg jest w całości własnością Skyway Holdings oraz zatrudnia około 60 pracowników.
Sieć połączeń oraz najważniejsze lotniska
Sieć połączeń tego przewoźnika ogranicza się jedynie do dwóch portów lotniczych w Norwegii oraz 10 destynacji w Szwecji – daje to jednak w sumie dość gęstą jak na regionalną linię lotniczą siatkę lotów. Portem bazowym tej linii lotniczej jest lotnisko w Borlänge/Falun.
Najważniejsze porty docelowe:
- Borlänge/Falun
- Gothenburg
- Linköping
- Karlstad
- Luleå
- Malmö
- Norrköping
- Sundsvall
- Örebro
- Visby
- Oslo
- Sztokcholm
Flota
Flota tego przewoźnika to 7 samolotów – w jej skład wchodzą 4 samoloty British Aerospace Jetstream 32 oraz 3 maszyny British Aerospace Jetstream 32EP, z których każda może transportować jednocześnie około 20 pasażerów.
- Szczegóły
Data założenia | 2007 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Kolonia, Port Lotniczy Hanower, Port Lotniczy Stuttgart |
Sojusz | TUI Airlines |
Flota | 43 |
Trasy | 76 |
Symbol IATA | X3/HF |
Sybmol ICAO | HLX/HLF |
Znak | Yellow Cab / HAPAG LLOYD |
Siedziba firmy | Langenhagen, Niemcy |
www | www.tuifly.com |
TUIfly to trzecie co do wielkości linie lotnicze Niemiec, których główną siedzibą jest port lotniczy w Hanowerze. TUIfly oferuje przede wszystkim loty czarterowe, lecz także działa na znacznej ilości stałych tras jako tania linia lotnicza. Flota złożona z 43 maszyn obsługuje aż 74 destynacje rozsiane głównie w Europie i Afryce.
Historia
Początki TUIfly sięgają bardzo niedaleko w przeszłość – linia lotnicza powstała w 2007 roku z połączenia wcześniej istniejących przedsiębiorstw lotniczych - Hapagfly i Hapag-Lloyd Express (HLX). W ten sposób powstał 3 co do wielkości przewoźnik lotniczy w Niemczech, który rocznie obsługuje ponad 10 milionów pasażerów i zatrudnia ponad 2000 ludzi. Historia starszej ze spółek składowych (Hapag-Lloyd Fluggesellschaft) sięga roku 1972, jednak pod obecną nazwą przedsiębiorstwo działa dopiero od dwóch lat.
Sieć połączeń i najważniejsze lotniska
Sieć połączeń linii lotniczych TUIfly obejmuje przede wszystkim destynacje europejskie i afrykańskie – główna sprzedaż biletów odbywa się poprzez stronę internetową TUIfly (ok.60%), kolejne 30% to loty sprzedawane w pakietach przez biura podróży, natomiast pozostałe 10% przypada na bilety rozprowadzanie przez różne agencje pośredniczące. W związku ze specyfiką rezerwacji i określonym profilem działania TUIfly, większość porów docelowych stanowią ważne ośrodki wypoczynkowe na południu Europu i w Północnej Afryce – najwięcej destynacji linii lotniczych TUIfly znajduje się zatem wokół Morza Śródziemnego. Najważniejszymi lotniskami tego przewoźnika są liczne niewielkie bazy, jakie posiada on na terenie Niemiec. Są to głównie: Berlin Kolonia Dusseldorf Frankfurt Hamburg Hanower Monachium i Stuttgart
Najważniejsze porty docelowe:
- Algier
- Sal
- Kair
- Luxor
- Agadir
- Tanger
- Tunis
- Tel Awiw
- Wiedeń
- Berlin
- Kolonia
- Dusseldorf
- Frankfurt
- Hamburg
- Hanower
- Monachium
- Stuttgart
- Korfu
- Rodos
- Saloniki
- Rzym
- Mediolan
- Teneryfa
- Stambuł
- Manchester
- Porto
Flota
W skład floty linii lotniczej TUIfly wchodzą 43 samoloty marki Boeing w 3 różnych typach: 737-300 (3 egzemplarze), 737-700 (11 egzemplarzy) oraz 737-800 (29 egzemplarzy). W sumie flota jest w stanie transportować jednocześnie ponad 7500 pasażerów, a średni wiek samolotu będącego w służbie linii lotniczej TUIfly wynosi 7,4 roku.
- Szczegóły
Helvetic Airways
Data założenia | 2001 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Zurych |
Sojusz | - |
Flota | 4 |
Trasy | 9 |
Symbol IATA | 2L |
Sybmol ICAO | OAW |
Znak | HELVETIC |
Siedziba firmy | Zurych, Szwajcaria |
www | www.helvetic.com |
Linie lotnicze Helvetic Airways są niewielkim szwajcarskim przewoźnikiem, którego najważniejszą bazą jest port lotniczy w Zurychu. Linia lotnicza operuje wyłącznie na trasach wewnątrz Europy koncentrując się gównie na najważniejszych portach wypoczynkowych i rozrywkowych oraz na kilku biznesowych destynacjach w rejonie basenu Morza Śródziemnego. Łącznie przewoźnik obsługuje tylko 9 portów lotniczych, a jego flota liczy jedynie 4 maszyny, jest to więc linia lotnicza o jedynie regionalnym znaczeniu.
Historia
Linia lotnicza Helvetic Airways powstałą w roku 2001, a rzeczywistą działalność rozpoczęła dopiero ponad rok później inauguracyjnym lotem 15 lutego 2002 roku. Linia została utworzona pod nazwą Odette Airways. W 2003 roku zdecydowano się jednak na zmianę nazwy i od tego czasu linia kontynuuje działalność pod marką Helvetic Airways (pierwszy lot w nowych barwach odbył się w listopadzie 2003 roku). W 2006 roku głównym akcjonariuszem linii lotniczych Helvetic Airways stało się Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Patinex należące do Martina i Rosemarie Ebner. Od 2008 roku firma skupiła się przede wszystkim na tzw. wet leasingu samolotów, czyli wynajmowaniu innym przewoźnikom lotniczym gotowych do eksploatacji samolotów wraz z odpowiednio wyszkoloną załogą oraz na operacjach w ruchu towarowym cargo zdecydowanie ograniczając utrzymywane przez siebie stałe trasy lotów. Spowodowane było to głównie znaczącym wzrostem kosztów latania, ze względu na rekordowe i wciąż rosnące ceny paliwa lotniczego. Obecnie linie lotnicze Helvetic Airways utrzymują jedynie sezonowe połączenia lotnicze pomiędzy 9 destynacjami w obrębie Morza Śródziemnego, które nastawione są na typowo wypoczynkowe wyjazdy wakacyjne Szwajcarów.
Sieć połączeń i najważniejsze lotniska
Sieć regularnych połączeń linii lotniczych Helvetic Airways ogranicza się jedynie do sezonu wakacyjnego – obecnie linia utrzymuje komunikację tylko z 9 portami lotniczymi na południu Europy. Dotyczy to zresztą raczej mniejszych portów lotniczych położonych w pobliżu znanych kurortów i popularnych miejsc wypoczywania Szwajcarów. Dawniej sieć połączeń tego przewoźnika była gęstsza, ale wysokie ceny paliwa wymusiły redukcję ilości destynacji oraz przebranżowienie – przedsiębiorstwo skupiło się na wynajmowaniu samolotów w systemie wet lease oraz lotach czarterowych.
Najważniejsze poty docelowe:
- Zurych
- Pula
- Rijeka
- Brindisi
- Ohrid
- Skopje
- Lamezia Terme
- Olbia
- Jerez de la Frontera
Flota
Flota linii lotniczych Helvetic Airways obejmuje 4 samoloty Fokker 100.
- Szczegóły
Data założenia | 1955 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Frankfurt, Port Lotniczy Monachium, Port Lotniczy Hamburg, Port Lotniczy Dusseldorf, Port Lotniczy Stuttgart |
Sojusz | Lufthansa Group, Thomas Cook Group |
Flota | 34 |
Trasy | 67 |
Symbol IATA | DE |
Sybmol ICAO | CFG |
Znak | CONDOR |
Siedziba firmy | Kelsterbach, Niemcy |
www | www.condor.com |
Niemiecka linia lotnicza, której główna siedziba mieści się we Frankfurcie w Niemczech. Przewoźnik oferuje regularne loty do Europy, Krajów Śródziemnomorskich, Afryki, Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz na Karaiby. Główną siedzibą firmy jest Kelsterbach koło Hessen w Niemczech. Flota linii lotniczych Condor składa się z 34 maszyn i obsługuje niemal 70 destynacji.
Historia
Linię lotniczą Condor Flugdienst utworzono w 21. grudnia 1955 roku, a rzeczywistą działalność rozpoczęła ona 28. marca 1956 roku. Niestety firma szybko popadła w kłopoty finansowe i w 1960 roku przejęta zastała przez Lufthanzę – w dniu 25. października 1961 roku zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na funkcjonującą do tej pory - Condor Flugdienst. W latach 60. przewoźnik podają decyzję o stopniowej zmianie wszystkich samolotów w swojej flocie na maszyny z napędem odrzutowym – pierwszym krokiem od realizacji celu było nabycie Boeinga 727 w 1967 roku. Przez następnie 20 lat flotę unowocześniano. Lina Condor stała się więc jednym z najważniejszych czarterowych przewoźników w Europie, a atrakcyjne destynacje jakie proponowała powodowały, że podróżni chętnie wybierali właśnie jej usługi. W 1992 roku do Condor Flugdienst włączona została linia Sudflug. Następnie w marcu 2002 roku spółka zarządzająca linią lotniczą Condor została przemianowana z C&N Touristic na Thomas Cook AG, co związało się z rebrandingiem całej floty przeprowadzonym w rekordowo krótkim czasie. Od tego momentu samoloty przewoźnika posiadają biały kadłub (charakterystyczny dla grupy Lufthanzy, która ma znaczne udziały w linii Condor – ok 30 %) z niebieskimi literami oraz błękitny ogon z logo Thomas Cook AG.
Sieć połączeń oraz najważniejsze porty
Linia lotnicza Condor Flugdienst może zaproponować turystom połączenia lotnicze właściwie z całym światem – wprawdzie przewoźnik nie jest członkiem żadnego sojuszu lotniczego i utrzymuje połączenia jedynie z około 70 destynacjami, niemniej jednak rozrzucone są one aż na 5 kontynentach w ponad 30 krajach. Koniecznie należy wymienić, że przewoźnik lata do Europy, Krajów Śródziemnomorskich, Afryki, Azji, Ameryki Północnej i Południowej oraz na Karaiby. Ważna dla linii jest również obsługa ruchu lotniczego wewnątrz Niemiec. Kluczowym portem lotniczym linii Condore jest Frankfurt stanowiący główną bazę, poza tym bazami tej linii są Frankfurt Monachium Hamburg Dusseldorf oraz Stuttgart.
- Szczegóły
Bmi Baby
Data założenia | 2002 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Manchester, Port Lotniczy East Midlands, Port Lotniczy Cardiff, Port Lotniczy Birmingham, Port Lotniczy Belfast |
Sojusz | - |
Flota | 17 |
Trasy | 32 |
Symbol IATA | WW |
Sybmol ICAO | BMI |
Znak | BABY |
Siedziba firmy | Castle Donington, Wieka Brytania |
www | www.bmibaby.com |
Brytyjska tania linia lotnicza, spółka-córka innego przewoźnika lotniczego z Wysp Brytyjskich - British Midland Airways Ltd. Linia lotnicza Bmi Baby ma aż 4 główne bazy – Birmingham, Cardiff, East Midlands oraz Manchester.
Historia
Linia lotnicza Bmi Baby została założona 24 stycznia 2002 roku, a rzeczywistą działalność rozpoczęła niemal 2 miesiące później – 22 marca 2002 roku na trasie z East Midlands a Malagą. Szybko otwierane były kolejne bazy w Wielkiej Brytanii – w październiku 2002 w Cardiff, w maju 2003 roku w Manchesterze, następnie w październiku 2003 utworzono bazę w Durham -Tees Valley oraz w styczniu 2005 w Birmingham. Ze względu na mały ruch baza Durham-Tees Valley szybko została zamknięta – już w 2006 roku podjęto decyzję o jej likwidacji. Trzykrotnie czytelnicy "Daily Telegraph" przyznali linii lotniczej Bmi Baby "Najlepsza linia lotnicza bez udogodnień".
Usługi
Linia lotnicza Bmi Baby oprócz przewozów pasażerskich oferuje swoim klientom również atrakcyjną ofertę wynajęcia samochodu, rezerwacji miejsca w hotelu, a także opłacenia parkingu przy lotnisku. A wszystko to ze znacznymi rabatami sięgającymi nawet 50% standardowej ceny. Dzięki temu podróżny może jeszcze przed wyruszeniem z domu otrzymać komfortowy pakiet usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb i to na dodatek w naprawdę korzystnych cenach. Licencja brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego zezwala linii lotniczej Bmi Baby na przewóz osób, poczty i ładunków w samolotach z 20 lub więcej miejscami.
Sieć połączeń i najważniejsze lotniska
Najważniejszymi bazowymi lotniczkami linii Bmi Baby są 4 porty lotnicze w Wielkiej Brytanii - Birmingham, Cardiff, East Midlands oraz Manchester. Stamtąd właśnie przewoźnik oferuje regularne połączenia z ponad 70 destynacjami w Europie i w Afryce. Najważniejsze połączenia tej linii obejmują również ruch lotniczy wewnątrz terytorium Anglii.
Najważniejsze poty docelowe:
- Birmingham
- Cardiff
- East Midlands
- Manchester
- Belfast
- Praga
- Paryż
- Nicea
- Cork
- Walencja
- Amsterdam
- Lizbona
- Barcelona
- Genewa
Flota
Flota linii lotniczych Bmi Baby liczy obecnie 17 samolotów jednego producenta: 14 Boeingów 737-300 oraz 3 Boeingi 737-500. Średni wiek samolotu będącego w czynnej służbie tego przewoźnika wynosi 13,7 roku.
- Szczegóły
Freebird Airlines
Data założenia | 2000 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Stambuł-Ataturk |
Sojusz | - |
Flota | 8 |
Trasy | |
Symbol IATA | XD |
Sybmol ICAO | FHY |
Znak | FREE BIRD |
Siedziba firmy | Stambuł, Turcja |
www | www.freebirdairlines.com |
Tureckie regionalne linie lotnicze Freebird Airlines powstały w roku 2000 i od tego czasu rozwijają się w bardzo szybkim tempie. Pierwszy lot odbył się w roku 2001, przedsiębiorstwo dysponowało wówczas jedynie 3 samolotami średniego zasięgu McDonnell Douglas DC-9.
Obecnie linia posiada 8 maszyn produkcji Airbusa (6 maszyn typu A320-200 oraz 2 typu A321-200), a łączna ilość miejsc jakimi dysponuje zwiększyła się do ponad 1500. W maju 2009 roku przeciętny wiek samolotu będącego w czynnej służbie linii lotniczych Freebierd Airlines wynosił 13,3 roku. Lotniskiem bazowym dla linii lotniczych Freebird Airlines jest port lotniczy w Stambule - stamtąd też odbywa się większość lotów.
Przewoźnik lotniczy Freebird wchodzi w skład Gözen Group.
- Szczegóły
Corendon
Data założenia | 2004 r. |
Węzeł | Port lotniczy Antalya |
Sojusz | - |
Flota | 5 |
Trasy | 24 |
Symbol IATA | - |
Sybmol ICAO |
CAI |
Znak | - |
Siedziba firmy | Antalya, Turcja |
www | www.corendon.com www.corendon-airlines.com |
Tureckie linie lotnicze utworzone w 2004 roku z siedzibą główną zlokalizowaną w pobliżu międzynarodowego portu lotniczego w Antalyi są niewielkim przedsiębiorstwem przewozów pasażerskich i cargo w lotnictwie cywilnym, które koncentruje swoją działalność się przede wszystkim na lotach do i z Europy oraz na połączeniach wewnątrz Turcji. Realna działalność firmy rozpoczęła się w kwietniu roku 2005 i od tego czasu notowany jest gwałtowny przyrost liczby destynacji, ilości przewiezionych pasażerów oraz sumy godzin spędzonych przez samoloty w powietrzu.
Sieć połączeń i najważniejsze lotniska
Najważniejsze porty docelowe linii lotniczej Corendon to przede wszystkim – baza główna na lotnisku Antalya w Turcji oraz inne lotniska w tym kraju (m.in.Stambuł, Ankara, Izmir), a także większe i mniejsze lotniska europejskie taki jak: Amsterdam, Bruksela, Dusseldorf, Eindhoven, Heraklion, Maastricht, Rotterdam i Warna oraz kilka portów lotniczych w Arfyce, m.in. Marakesz w Maroku czy Luxor w Egipcie lub Monastyr w Tunezji
Najważniejsze porty docelowe:
- Antalya
- Ankara
- Stambuł
- Izmir
- Amsterdam
- Bruksela
- Dusseldorf
- Eindhoven
- Heraklion
- Maastricht
- Rotterdam
- Warna
- Marakesz
- Luxor
- Monastyr
Flota
Flota tego przewoźnika liczy obecnie 5 maszyn produkcji Boeinga, linia ma także zamówione dwa kolejne samoloty tego producenta. W barwach linii lotniczych Corendon latają obecnie 4 maszyny Boeing 737-400 oraz 1 samolot Boeing 737-300, przedsiębiorstwo czeka obecnie również na realizację zamówienia na 2 statki powietrzne Boeinga – model 737-800.
- Szczegóły
Data założenia | 1920 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Sydney, Port Lotniczy Melburne, Port Lotniczy Adelaida, Port Lotniczy Brisbane, Port Lotniczy Perth, Port Lotniczy Singapur Changi, Port Lotniczy Cairns, Port Lotniczy Darwin, Port Lotniczy Londyn Heathrow |
Sojusz | Oneworld (założyciel) |
Flota | 133 |
Trasy | 37 |
Symbol IATA | QF |
Sybmol ICAO | QFA |
Znak | QANTAS |
Siedziba firmy | Qantas Centre 203 Coward Street Mascot NSW 2020 Australia |
www | www.qantas.com.au |
Linie lotnicze Qantas (skrót od Queensland and Northern Territory Aerial Services) są narodowym przewoźnikiem australijskim i drugą najstarszą na świecie cywilną linią lotniczą. Obecnie przedsiębiorstwo dysponuje aż 133 maszynami, a zamówionych jest ponad 80 kolejnych. Linie lotnicze Qantas z wyłączeniem lotnisk obsługiwanych przez spółki zależne lata do niemal 40 destynacji – 16 lotnisk krajowych oraz ponad 20 lotnisk międzynarodowych w 14 krajach na 6 kontynentach.
W 2009 roku linie Qantas zostały wybrane najlepszym przewoźnikiem na świecie w prestiżowym dorocznym raporcie firmy Skytrax zajmującej się rynkiem lotniczym.
Historia
Linie lotnicze Qantas zostały założone w Winton, Queensland 16. listopada 1920 roku pod nazwą Queensland oraz Northern Territory Aerial Services Limited, która po pewnych czasie skrócono do obecnie wykorzystywanej nazwy Qantas. Założycielami firmy byli : Paul McGuinness, Hudson Fysh, Fergus McMaster oraz Arthur Baird. Pierwszą maszyną nabytą przez spółkę był samolot Avro 504 K , a bilet oznaczony numerem 1 otrzymał był 84-letni pionier Alexander Kennedy.
Linie lotnicze rozwijały się dynamicznie - w 1934 roku linie Qantas weszły w spółkę z brytyjskim przewoźnikiem lotniczym Imperial Airways (prekursor British Airways) a usługi przewoźnika obejmowały obszar Australii i Oceanii oraz Wielkiej Brytanii wraz z jej koloniami. W 1944 roku po raz pierwszy zostało użyte stosowane po dziś dzień logo z kangurem, które mimo licznych kosmetycznych zmian nadal obowiązuje. Po II wojnie światowej Linie lotnicze zostały upaństwowione, w tym samym czasie również zapoczątkowano loty poza terytoria Imperium Brytyjskiego – do Tokio i Manili. W 1959 roku w skład floty Qantas wszedł pierwszy samolot odrzutowy – był to Boeing 707 w specjalnej skróconej wersji 138, którą produkowano tylko dla tego przewoźnika. Linie lotnicze Qantas stały się 3 na świecie przewoźnikiem oferującym transatlantyckie loty odrzutowcem. Samoloty linii Qantas biorąc udział w akcji ratowniczej po huraganie Tracy w Boże Narodzenie roku 1974 ustanowiły rekordy zapełnienia samolotów – Boeing 747 zabrał na pokład jednorazowo 673 osób (optimum ok. 400) , a mniejsza maszyna Boeing 707 ewakuowała 327 osób (optimum ok. 200). Siedziba firmy w roku 1975 została przeniesiona do Sydney. W 1979 roku jako pierwsza linia lotnicza na świecie wprowadziła do swoich przelotów opcję Business Class. W roku 1992 rząd australijski podjął decyzję o prywatyzacji linii lotniczych Qantas i w kolejnych latach sprzedał znaczny pakiet akcji przewoźnika. W 1998 roku linie lotnicze Qantas wraz z kilkoma innymi dużymi przewoźnikami utworzyły drugi na świecie sojusz lotniczy - Oneworld, który rozpoczął działalność w 1999 roku.
Korporacja, usługi, personel
W 1966 roku linia lotnicza zdecydowała się na dywersyfikację działalności i pierwszym tego skutkiem efektem stało się otwarcie w Sydney Hotelu Wentworth z 450 pokojami. Qantas starał się opracować serwis oferujący kompleksową obsługę międzynarodowego rynku wakacyjnych wyjazdów i rozrywki. Wkrótce po tym linia lotnicza utworzyła zależną od siebie spółkę oferującą tanie bilety lotnicze – Jetstar. Była to odpowiedź na pojawienie się an rynku znaczącego konkurenta – niskokosztowego przewoźnika Virgin Blue. Poza tym Qantas jest właścicielem udziałów w kilku spółkach lotniczych: Air Pacific z bazą na Fidżi, British Airways, Qantas Freight, QantasLink, Australian Air Express, Star Track Express, JetConnect, przedsiębiorstwa turystycznego Jetset Travelworld Group, firmy kateringowej Q Catering, a także serwisu obsługi naziemnej Express Ground Handling. Obecnie linia Qantas posiada liczne powiązania biznesowe na całym świecie, jest także właścicielem Muzeum Linii Lotniczych Quantas umiejscowionego w Longreach w prowincji Queensland w Australii.
Najważniejsze porty docelowe:
- Johannesburg
- Tokio
- Hong Kong
- Szanghaj
- Bombaj
- Manila
- Singapur
- Dżakarta
- Bangkok
- Frankfurt
- Londyn
- Los Angeles
- Nowy Jork
- Honolulu
- Buenos Aires
- Canberra
- Sydney
- Braisbane
- Cairns
- Melburne
- Adelajda
- Perth
- Auckland
- Wellington
- Hobart
Flota
Stan floty linii Qantas wynosił w marcu roku 136 maszyn, których średni wiek oscylował w okolicy 8,8 roku. W jej skład wchodziło 6 Airbusów A330-200, 10 Airbusów A330-300, 4 Airbusy A380-800, a także kilak modeli samolotów Boeinga - 737-400 (17 sztuk), 737-800 (38 sztuk), 747-400 (24 sztuki), 747-400ER(6 sztuk) oraz 767-300ER (29 sztuk). Firma zamówionych ma obecnie 83 maszyny różnych typów u obu dostawców, a także opcje na 24 kolejne samoloty.
- Szczegóły
Georgian Airways
Data założenia | 2004 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Tbilisi w Gruzji |
Sojusz | - |
Flota | 10 |
Trasy | 13 |
Symbol IATA | A9 |
Sybmol ICAO | TGZ |
Znak | TAMAZI |
Siedziba firmy | 12 Rustaveli Ave. 0108 Tbilisi, Gruzja |
www | www.georgian-airways.com |
Linia lotnicza Georgian Airways to narodowy przewoźnik lotniczy jednej z kaukaskich republik – Gruzji. Najważniejszym portem i główną bazą tej linii jest międzynarodowy port lotniczy w stolicy kraju Tbilisi. Przewoźnik jest w rękach prywatnych inwestorów, Georgian Airways obsługuje 13 destynacji w Europie i na Bliskim Wschodzie. Dysponuje flotą złożoną z 10 maszyn, których przeciętny wiek wynosił 12,8 roku na dzień 22. marca 2009.
Najważniejsze porty docelowe:
- Tbilisi
- Batumi
- Ałma Ata
- Tel Aviw
- Dubaj
- Wiedeń
- Paryż
- Mińsk
- Frankfurt
- Ateny
- Saloniki
- Budapeszt
- Amsterdam
- Kijów
- Odessa
- Charków
Flota
Flota Georgian Airways składa sie z następujących samolotów:
- Boeing 737-300 - 1 sztuka
- Boeing 737-400 - 1 sztuka
- Boeing 737-500 - 2 sztuki
- Boeing 737-700 - 1 sztuka
- Bombardier CRJ100 - 2 sztuki
- Bombardier CRJ200 - 2 sztuki
- Bombardier Challenger 850 1 sztuka
Do regularnych lotów używanych jest tylko 9 maszyn - Bombardier Challenger 850 jest używany wyłącznie jest przez gruziński rząd samolotem przemieszczają się po kraju i po świecie najważniejsi dygnitarze tego kraju.
- Szczegóły
Denim Air
Data założenia | 1996 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Amsterdam-Schiphol |
Sojusz | - |
Flota | 21 |
Trasy | - |
Symbol IATA | 3D |
Sybmol ICAO | DNM |
Znak | DENIM |
Siedziba firmy |
Denim Air |
www | www.denimair.nl |
Denim Air oferuje elastyczne rozwiązania dostosowane do potrzeb regionalnego przemysłu lotniczego. Główne biuro firmy znajduje się w niewielkiej miejscowości Hoofddorp, zlokalizowanej w pobliżu lotniska Amsterdam-Schiphol w Holandii, które stanowii błówną bazę tego czarterowego przewoźnika. W 2008 roku samoloty linii Denim Air wykonały ponad 35.000 lotów na rzecz różnych podmiotów gospodarczych w całej Europie i na całym świecie. Linia lotnicza Denim Air jest członkiem
Europejskiego Zrzeszenia Regionalnych Przewożników Powietrznych (ERA) oraz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Przedsiębiorstwo zatrudnia mniej niż 300 osób.
Historia
Linia lotnicza Denim Air utworzona ustanowiona 26. kwietnia 1996 roku i wkrótce po tym podjęła działalność. W styczniu 1999 roku całkowitą własność nad przedsiębiorstwem przejęła hiszpańska linia lotnicza Air Nostrum. W październiku 2002 roku zarząd firny podją decyzję o wykupie akcji w formule management buy-out. W 2005 regularne operacje lotnicze pomiędzy poszczególnymi portami lotniczymi zakończono po przejęciu linii Denim Air przez Panta Holdings, od tego czasu przedsiębiorstwo koncentruje się wyłącznie na świadczeniu usług ACMI (ang. Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance - samolot, załoga, utrzymanie i asekuracja).
Usługi
Denim Air oferuje swoim klientom przede wszystkim dzierżawę samolotów, także w formule ACMI zwanej również wet-lesingiem, kiedy to właściciel ponosi wszystki koszty ekspoatacyjne, a dzierżawca płaci jedynie stawki godzinowe za użytkowanie maszyny. Denim Air zapewnia rónież profesjonalne wsparcie dla swoich kientów, pełną pomoc operacyjną, zapasowe samoloty, a także 24-godzinny serwis usługowy. Poza tym przewoźnik ma możliwość szybkiej organizacji dowolnych lotów czarterowych, chętnie organizuje szkolenia dla pracowników czy personelu pokładowego innych linii.
Flota
Flota linii lotniczych Denim Air liczy 21 maszyn. Są to:
Bombardier Dash 8 Q300 - 10 sztuk
Fokker 50 - 9 sztuk
Fokker 100 - 2 sztuki
W czerwcu 2009 roku przeciętny wiek samolotu będącego w czynnej służbie w Liniahc lotniczych Denim Air wynosił 14,6 roku.
- Szczegóły
Data założenia | 1954 r. |
Węzeł | Port lotniczy Bukareszt, Port lotniczy Someseni |
Sojusz | SkyTeam |
Flota | 26 |
Trasy | 49 |
Symbol IATA | RO |
Sybmol ICAO | ROT |
Znak | TAROM |
Siedziba firmy | Port lotniczy w Bukareszcie Bucharest Road 224F Otopeni, Ilfov Rumunia |
www | www.tarom.ro |
Aż 95% udziałów w liniach lotniczych TAROM jest własnością rządu Rumunii, a konkretnie ministerstwa transportu, pozostała cześć przedsiębiorstwa należy do kilku drobnych inwestorów - jest to więc rumuński narodowy przewoźnik w lotnictwie cywilnym. Linia posiada flotę złożoną z 26 samolotów, które w sumie obsługują niemal 50 destynacji aż w 22 krajach w Europie, Azji oraz Afryce. Klienci tej linii mogą więc liczyć na kompleksową obsługę, jeśli chodzi o cele podróży, tym bardziej, że TAROM od 2008 roku wchodzi w skład sojuszu lotniczego SkyTeam.
Historia
Linia lotnicza TAROM została założona 18 września 1954 roku, jednak tak naprawdę była to kolejna zmiana nazwy istniejącego od 1920 roku przedsiębiorstwa lotniczego CFRNA - (French-Romanian Company for Air Navigation).W 1966 TAROM wykonał pierwszy lot przez Atlantyk, w 1974 wprowadzono regularne loty do Nowego Jorku, do Pekinu, a także pierwszy lot z Bukaresztu do Sydney, poprzez Kalkutę. Do 1990 roku linia lotnicza TAROM rozpoczęła konkurować z innymi przewoźnikami w warunkach gospodarki wolnorynkowej – efektem tych modernizacji stało się członkostwo w IATA (International Air Transport Association) od 22 kwietnia 1993, ukoronowaniem wysiłków linii TAROM stało się przyjęcie jej w 2008 roku do ogólnoświatowego sojuszu lotniczego SkyTeam.
Usługi
Poza przelotami linia lotnicza TAROM oferuje swoim pasażerom również inne atrakcyjne oferty. Są to głównie zorganizowane wyjazdy związane ze zwiedzaniem znanych europejskich miast. Poprzez stronę internetową można zarezerwować udział w takiej wyciecze. Dla wiernych klientów przewoźnika ma natomiast program lojalnościowy Smart Miles, który pozawala w zamian za częste i dalekie przeloty otrzymywać darmowe bilety, vouchery lub doświadczać specjalnego traktowania podczas podróży.
Siatka połączeń i najważniejsze lotniska
Rumuńska linia lotnicza TAROM utrzymuje przede wszystkim połączenia wewnątrz krajowe, a także pomiędzy Bukaresztem i najważniejszymi europejskimi stolicami. Najważniejszym lotniskiem tej linii jest port lotniczy Bukareszt - Otopeni, a drugim co do ważności jest nieco mniejsze lotnisko w centrum Rumunii - Someseni. Linia ta utrzymuje regularne połączenie z Kairem w Afryce Północnej oraz kilkoma stolicami krajów Bliskiego Wschodu. Natomiast uczestnictwo w sojuszu lotniczym SkyTeam pozwala tej linii korzystać z międzynarodowej siatki połączeń dzięki pomocy innych zaangażowanych w ten projekt linii lotniczych.
Najważniejsze porty docelowe:
- Bukareszt oraz 11 innych lotnisk w Rumunii
- Kair
- Tunis
- Tel Awiw
- Amman
- Bejrut
- Dubaj
- Wiedeń
- Bruksela
- Paryż
- Frankfurt
- Ateny
- Rzym
- Amsterdam
- Madryt
- Istambuł
- Londyn
- Kiszyniów
Flota
Flota linii TAROM obejmuje w tej chwili 26 maszyn, a przeciętny wiek samolotu w czynnej służbie tego przewoźnika w czerwcu 2009 roku wynosił ok. 8,7 roku. Linia TAROM jest obecnie właścicielem następujących maszyn: Airbus A310-300 (2 szt.), Airbus A318-111 (4 szt.), Boeing 737-300 (4 szt.), Boeing 737-700 (4szt.), Boeing 737-800 (3 szt.), ATR 42-500 (7szt.) oraz ATR 72-500 (2 szt.).
- Szczegóły
Data założenia | 1961 r. |
Węzeł | Port Lotniczy Luxembourg - Findel |
Sojusz | - |
Flota | 15 |
Trasy | 53 |
Symbol IATA | LG |
Sybmol ICAO | LGL |
Znak | LUXAIR |
Siedziba firmy | Luksemburg City, Luksemburg |
www | www.luxair.lu |
Linia lotnicza Luxair jest krajowym przewoźnikiem niewielkiego europejskiego kraju jakim jest Luksemburg i około 1/4 akcji tego przewoźnika jest w rękach władz tego kraju, pozostałą zaś cześć należy do mniejszych i większych inwestorów. Ograniczona jedynie do 15 maszyn flota w zupełności zaspokaja potrzeba kraju o liczbie mieszkańców nie osiągającej nawet pół miliona. Jednak Luxair mimo że nie jest wielką korporacją utrzymuje lotnicze połączenia z 53 destynacjami na całym świecie – jej flota przemierza stale Europę, a w sezonie letnim również północną cześć Afryki.
Historia
Luxair powstał w roku 1961 jednak jego spółka macierzysta - Luxembourg Airlines Company - sięga swymi dziejami aż do 1948 roku. Początkowo linia dysponował maszynami Fokker, jedank z biegiem czasi zaczęła zastępować je większymi samolotami Boeinga poczawszy mniej więcej od połowy lat 70. Z czasem wszystki maszyny przewoźnik postarał się wymienić na samoloty odrzutowe – nastąpiło to w roku 2005. Jednak w ostatnich latach nastąpiły znaczne wahania i wzrosty cen paliwa lotniczego co zmusiło linię lotniczą Luxair do przemyślenia tej strategii i w efekcie do powrotu do mniejszych i tańszych w eksploatacji maszyn o napędzie turbośmigłowym, linia zamówiła od firmy Bombardier model 3 Dash 8-Q400. Linia lotnicza jest własnością rządu Luksemburga (23,1%), Banque et Caisse d'Epargne de l'État (13,4%), Luxair Group BV (13,2%), Dexia / BIL (13,1%), Lufthansa (13%) Banque Generale du Luxembourg - BGL (12,1%) i Panalpina World Transport (12,1%). W latach 2005 oraz 2008 linia lotnicza Luxair zdobyła prestiżową nagrodę przyznawaną przez portal lotniczy Flightontime.info dla najbardziej punktualnego przewoźnika na lotnisku w London City.
Sieć połączeń oraz najważniejsze lotniska
W początkach działalności linia Luxair oferowała loty do Paryża, Frankfurtu, Londynu Brukseli Aten, Wiednia, Mediolanu, Wenecji, Amsterdamu, Splitu, Nicei a także na Majorkę. Obecnie jednak oferta jest zdecydowanie bogatsza – obejmuje ona w sumie ponad 50 różnych destynacji, jednak więcej niż połowa z nich są to sezonowe połączenia ze znanymi ośrodkami wypoczynkowymi. Około 20 stałych tras łączy jednak Luksemburg z najważniejszymi europejskimi stolicami i ważnymi portami przesiadkowymi (ang. hub) na terenie starego kontynentu. Linia Luxair łączy Luksemburg z Polską – przewoźnik oferuje połączenia z Warszawskim portem lotniczym Okęcie oraz z podkrakowskim lotniskiem Balice.
Najważniejsze porty docelowe
- Luksemburg
- Londyn
- Genewa
- Madryt
- Rzym
- Dublin
- Berlin
- Frankfurt
- Paryż
- Praga
- Wiedeń
- Warszawa
- Kraków
Flota
Linia Luxair nie może poszczycić się szczególnie rozbudowaną flotą taka ilość samolotów swobodnie zaspokaja potrzeby tego małego państwa w kwestii cywilnego lotnictwa. W posiadaniu linii Luxair znajduje się : jeden Boeing 737-500, 3 maszyny Boeing 737-500 oraz kilka mniejszych jednostek - dwa Embraer ERJ 135LR, 6 samolotów Embraer ERJ 145 oraz 3 maszyny Bombardier Dash 8 Q400. W kwietniu 2009 roku przeciętny wiek samolotu będącego w czynnej służbie w liniach Luxair to 6,6 roku.
- Szczegóły
Data założenia | 1948 r. |
Węzeł | Port lotniczy Tunis |
Sojusz | Arab Air Carrier |
Flota | 3 Airbus A300-600 4 Airbus A319-100 13 Airbus A320-200 4 Boeing 737-500 7 Boeing 737-600 |
Trasy | 53 |
Symbol IATA | TU |
Sybmol ICAO | TAR |
Znak | TUNAIR |
Siedziba firmy | Tunisair Boulevard du 7 Novembre 1987 2035 L'Ariana, Tunisie |
www | www.tunisair.com |
Linie Lotnicze Tunisair są narodowym przewoźnikiem Tunezji. Założone w 1948 roku jako państwowe linie lotnicze, dzisiaj są największym i najważniejszym tunezyjskim przewoźnikiem lotniczym. Siedzibą władz jest Tunis, a główną bazą linii jest Port lotniczy Tunis-Kartagina. Linie Tunisair są członkiem Arab Air Carriers Organization. W grupie Tunisair znajdują się także linie Sevenair.
Usługi:
Linie lotnicze Tunisair oferują regularne połączenia lotnicze do 28 krajów w Europie, Afryce i na Półwyspie Arabskim. Wykonują około 50 lotów dziennie. W swojej ofercie mają też przewozy czarterowe (w tym także do Polski). Na pokładach samolotów serwowane są standardowe posiłki, wliczone w cenę, i serwowane w zależności od pory dnia (śniadanie, obiad, kolacja). Swoim pasażerom oferuje program lojalnościowy Fidelys.
Siatka połączeń i lotniska:
Tunis Air oferuje regularne połączenia do ponad 50 miejscowości w 28 krajach. Siatka połączeń zawiera oprócz regularnych połączeń, wiele połączeń czarterowych, w tym na lotniska w Polsce. W swojej ofercie ma połączenia do Warszawy, Gdańska, Poznania czy Wrocławia. W Europie obsługiwanych jest regularnie 27 miast w 13 krajach.
Najważniejsze porty docelowe:
- Paryż
- Londyn
- Madryt
- Lizbona
- Nicea
- Rzym
- Mediolan
- Zurych
- Wiedeń
- Amsterdam
- Frankfurt
- Berlin
- Monachium
- Istambuł
- Kair
- Kuwejt
- Dakar
- Casablanka
Flota:
Flota Tunisair składa się z 33 samolotów, głównie z Airbusów A320. Użytkuje też samoloty Airbus A319, Boeing 737-500 i Boeing 737-600. Tunisair obsługuje także samolot rządowy Boeing 737-700 BBJ.
- Szczegóły
Data założenia | 2002 r. |
Sojusz | Star Alliance |
IATA | LX |
ICAO | SWR |
Znak | SWISS |
Siedziba | Bazylea |
www | www.swiss.com |
SWISS (oficjalna nazwa: Swiss International Air Lines) to narodowy szwajcarski przewoźnik. Linie powstały w 2002 roku w wyniku przejęcia części majątku upadłego Swissair przez dokapitalizowaną regionalną linię Crossair. Główną siedzibę przewoźnika stanowi Port Lotniczy Bazylea.
Linie lotnicze Swiss obsługują ponad 102 połączenia do 46 krajów świata. Połączenia odbywają się z bazy w Zurychu oraz lotnisk w Bazylei i Genewie.
Bagaż podręczny Swiss
W zależności od klasy można zabrać na pokład bagaż podręczny o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 23 cm.
- klasa ekonomiczna: 1 sztuka bagażu do 8 kg,
- klasa biznesowa i pierwsza: 2 sztuki bagażu po 8 kg.
Bagaż rejestrowany Swiss
W zależności od taryfy biletu można zabrać bagaż rejestrowany w cenie biletu o maksymalnych wymiarach łącznych nieprzekraczających 158 cm.
- Taryfa Classic i Flex: jeden bagaż rejestrowany o maksymalnej wadze 23 kg,
- Taryfa Business: dwa bagaże o maksymalnej wadze 32 kg każdy.
Odprawa online Swiss
Podróżując liniami lotniczymi Swiss można się odprawiać online na 23 godziny przed planowanym odlotem lub przy pomocy aplikacji mobilnej. Elektroniczną kartę pokładową można wydrukować lub pobrać na telefon.
Flota Swiss
Flota szwajcarskiego przewoźnika składa się z samolotów typu Airbus A319-100, A320-200, A321-100, A321-200, A330-300, A340-300. Ich średnia wieku to ok. 10 lat.
Posiłki Swiss
Na wszystkich lotach europejskich linie oferują serwis drink oraz przekąskę uzależnioną w formie od pory dnia. Na krótszych lotach Swiss serwuje zimne przekąski, a na dłuższych gorące. Kanapki pokładowe przygotowywane są w szwajcarskiej piekarni. Na trasach międzykontynentalnych pasażerowie w każdej klasie otrzymują co najmniej jeden ciepły posiłek.
Strona 3 z 6
Najlepsze okazje
Najlepsze SYLWESTROWE okazje czekają! 50 ofert od 188 zł Sprawdź Styczniowe chłody? Sprawdź te tanie loty!50 ofert od 120 zł Sprawdź Leć na Wyspy Kanaryjskie!20 ofert od 351 zł Sprawdź Gdzie jechać we Włoszech? Daj się skusić na tanie loty na jedną z pięknych wysp!20 ofert od 242 zł Sprawdź Perełki do 200 zł! Co za okazje!50 ofert od 120 zł Sprawdź SKANDYNAWIA to kraina z bajki! Leć tam w dobrej cenie!50 ofert od 120 zł Sprawdź Rzym trzeba odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Złap okazję na lot!20 ofert od 199 zł Sprawdź MALTA czeka na Was! Świetne ceny lotów!11 ofert od 243 zł SprawdźZobacz również
Nasi użytkownicy szukali ostatnio tanich lotów z Warszawy do Barcelony, z Brukseli do Gdańska i połączeń lotniczych z Warszawy do Mediolanu.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Sankt Petersburga na Okęcie, tanie loty do Moskwy, tanie loty z Berlina do Madrytu, wyszukiwarka tanich lotów.